ترک و خطوط بعد از حاملگی؛ علت و روش‌ های درمان

تاریخ ارسال:ج, 11/20/1396 - 21:43
ترک پوستی

ترک‌ های پوستی (خطوطی که در شکم و همچنین در دیگر مناطق بدن ایجاد می‌شوند) یکی از نگرانی‌هایی است که در دوران حاملگی برای زنان به وجود می‌ آید. اگرچه ترک بارداری هیچ خطری برای مادر و نوزاد ندارد، با این حال اگر منجر به خارش شود ایجاد ناراحتی می‌ کند. همچنین اثرات ظاهری نامطلوب به‌ جا مانده از آن‌ها می‌تواند باعث ناراحتی زنان باردار شود.

دلایل ایجاد ترک‌های پوستی چیست؟

به طور جالب توجهی دلایل ایجاد ترک‌های پوستی (یا شکاف‌های حاملگی) از دو عامل ناشی می‌شود که یکی از آن‌ها منحصراً حاملگی است. مرحله اول کشش‌های فیزیکی پوست است که در دوران حاملگی اتفاق می‌افتد (و همچنین در دیگر دوره‌های افزایش سریع وزن مانند دوران نوجوانی).

اگرچه پوست خودش را با حرکات انبساطی و انقباضی پیوسته سازگار می‌کند، اما در طول این دوره‌ها (حاملگی و نوجوانی) پوست زمان کافی برای تنظیم و سازگاری ندارد. هنگامی که بدن سریع‌تر از پوست رشد می‌کند، پوست ترک برمی‌دارد. شکافی که در نتیجه‌ی این ترک پوست شکم ایجاد می‌شود، چیزی است که ما به آن ترک پوستمی‌گوییم.

ترک‌ های حاملگی در چه زمانی و در کجا ایجاد می شوند؟

اگرچه ترک‌های حاملگی عموماً در طول سه ماه اول بعد از حاملگی (حدود ماه ششم یا هفتم) قابل‌مشاهده است، اما برخی زنان به محض اینکه شکمشان شروع به بزرگ شدن می‌کند، شکل گرفتن این ترک‌ها را مشاهده می‌کنند. بسیاری از زنانی که پوست روشن دارند ترک‌های حاملگی روی شکم آن‌ها به رنگ صورتی است، درحالی که زنان با پوست تیره‌تر ترک‌های روی شکم آن‌ها رنگی روشن‌تر از پوست آن‌ها دارد. الگوی گسترش ترک‌های حاملگی از سه مرحله زیر پیروی می‌کند.

مراحل ایجاد ترک‌های پوستی در حین حاملگی

مرحله اول: در اوایل، ترک‌های حاملگی به رنگ صورتی ظاهر می‌شوند و ممکن است همراه با خارش باشد. پوست اطراف ترک­های حاملگی ممکن است کشیده و نازک به نظر آید.

مرحله دوم: به تدریج ترک‌های حاملگی از لحاظ طولی و عرضی بزرگ‌تر می‌شوند و رنگ آن‌ها مایل به قرمز یا بنفش می‌شود.

مرحله سوم: هنگامی که ترک‌های حاملگی بزرگ شدند رنگ مایل به قرمز و صورتی خود را از دست می‌دهند. در ماه‌های پس از حاملگی، ترک‌های حاملگی شروع به محو شدن می‌کنند و رنگ آن‌ها حالت سفید یا نقره‌ای رنگ‌پریده به خود می‌گیرد. همچنین ممکن است به‌صورت  نامنظم در شکل و طول ظاهر شوند.

اکثر زنان ایجاد ترک‌های پوستی را روی شکم خود و در حین حاملگی مشاهده می‌کنند، با این حال ممکن است این ترک‌ها در سینه‌ها، ران‌ها، فاصله‌ی میان ران و باسن، پایین کمر و باسن نیز ایجاد شوند. اگرچه ترک‌های پوستی در هرجای بدن می‌توانند ظاهر شوند، اما احتمال ظهور آن‌ها در مکان‌هایی که مقدار زیادی از چربی ذخیره شده است، بیشتر است.

دانستن اینکه در هنگام حاملگی چرا، چگونه و در کجا ترک‌های پوستی شکل می‌گیرند و جلوگیری از ترک شکم در بارداری اهمیت زیادی دارد و مهم‌تر این است که بدانید چگونه به جلوگیری از تشکیل این ترک‌ها در همان وهله‌ی اول کمک کنید. در این رابطه محصولی شبیه ژل که به صورت موضعی به کار می‌رود، تهیه شده است. این محصول به منظور به حداکثر رساندن قابلیت ارتجاعی پوست و اطمینان از اینکه پوست به خوبی نرم و هیدراته (آبدار) شده است، تنظیم و تهیه شده است. در صورت استفاده از این محصول به صورت دو بار در روز در سه ماهه اول حاملگی، بدن شما بهتر می‌تواند در مقابل کشش‌های پوستی بزرگ ناشی از حاملگی مقاومت کند. همچنین حفظ زندگی سالم، افزایش مصرف مایعات و مراقبت وزن بدن در پیشگیری از آن موثر است.

مکان‌هایی که در آن ترک‌های پوستی رخ می‌دهد

ترک‌های پوستی در هرجایی که پوست کشیده شده است می‌تواند ایجاد شود.

آن‌ها معمولاً اما نه همیشه در مناطقی که چربی ذخیره شده است ایجاد می‌شوند. همچنین می‌تواند در محل‌های زیر رخ دهد:

  • شکم
  • باسن
  • سینه ­ها

درمان ترک‌های پوستی

روش‌های درمانی موجود جهت از بین بردن ترک‌های حاملگی و از بین بردن ترک لاغری ، در کاهش چشمگیر این ترک‌ها بسیار مؤثر هستند. روش‌های درمانی ما با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته در حالتی ایمن و کنترل‌شده به منظور مقابله با ترک‌های پوستی وهمچنین به منظور افزایش تولید کلاژن‌هایی که بعد از زایمان توسط پوست کشیده شده، آسیب دیده‌اند، اجرا می‌شود. این روش سلول‌های پوست را قادر می‌سازد که خودشان را ترمیم کنند. با وجود تنوع در روش‌های درمانی که برای انواع پوست‌ها در دسترس است، کارشناس هماهنگ کننده‌ی درمانی ما با شما مشورت می‌کند تا یک روش درمانی متناسب با ترک‌های پوستی شما پیشنهاد دهد.

کرم‌ ها، ژل‌ ها و لوسیون‌ ها

تولیدکننده‌های کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌ها اغلب ادعا می‌کنند که محصولات آن‌ها می‌تواند ترک شکم در بارداری و چاقی و لاغری شدید را از بین ببرد. این محصولات در اصل مرطوب‌کننده‌ی پوست هستند و در داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های آرایشی و بهداشتی یافت می‌شوند.
توصیه می‌شود محصولات ترک شکم بعد از زایمان را زمانی که هنوز ترک‌های پوستی شما قرمز یا بنفش هستند، استفاده کنید. با این حال بعید به نظر می‌رسد که این روش‌های درمانی بتواند از ایجاد ترک‌های پوستی جلوگیری کند یا آن‌ها را به طور قابل‌توجهی از بین ببرد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی به طور کامل نمی‌تواند ترک شکم در بارداری را از بین ببرد، اما ممکن است به محو آن‌ها کمک کند و جلوه‌ی ظاهری آن‌ها را کمتر کند. انواع مختلفی از لیزر درمانی برای درمان ترک پوست استفاده می‌شود.
روش لیزر رنگی ضربه‌ای یکی از انواع روش‌های لیزر درمانی موجود است. این روش بدون درد است و می تواند در مرحله‌ی اولیه استفاده شود، زمانی که هنوز ترک‌های پوستی قرمز یا بنفش هستند.
انرژی موجود در لیزر توسط رگ‌های خونی که در زیر ترک‌های پوستی هستند جذب می‌شود. رگ‌های خونی متلاشی می‌شوند و رنگ قرمز یا بنفش یا به طور کامل از بین می‌رود یا تبدیل به سفید می‌شود.

لایه‌ برداری شیمیایی

لایه‌ برداری شیمیایی سلول‌ های پوستی را از طریق یک فرایند شیمایی به رشد وا می‌دارد. مواد شیمایی مورد استفاده لایه‌های قدیمی پوست را در خود حل می کنند، در نتیجه بدن را برای شروع روند ترمیم و ایجاد سلول‌های جدید پوستی تحریک می‌کند. لایه‌برداری شیمیایی در درمان بیماری‌های پوستی سطحی مانند آکنه خفیف، زخم‌های سطحی و چین و چروک‌های سطحی، بسیار مؤثر هستند. با این حال، با توجه به این واقعیت که ترک‌های پوستی اغلب در لایه‌ی میانی پوست نسبت به لایه‌ی اپیدرمی (لایه‌ی سطحی) ایجاد می‌شوند، روش لایه‌برداری شیمیایی به صورت عمیق نفوذ نمی‌کند و تأثیر زیادی ندارد. علاوه بر این، حتی لایه‌برداری فنل (عمیق‌ترین نوع لایه برداری شیمیایی) هم نمی‌تواند رشته‌های الاستین پوست که در زمان ایجاد ترک‌های پوستی از بین رفته‌اند را جایگزین کند. به احتمال زیاد روش لایه‌برداری شیمیایی نیز مانند دیگر روش‌های درمانی که تلاش می‌کنند پوست را بازیابی کنند، اثر کمی دارد.

پیلینگ مکانیکی صورت (میکرودرم)

میکرودرم روشی است که می‌تواند برای درمان ترک‌های پوستی استفاده شود. اما نتایج این روش به اندازه‌ی روش لیزر درمانی مؤثر نیست. روش میکرودرم لایه‌ی بیرونی پوست را به تدریج از بین می‌برد تا سلول‌های زیرین پوست که سالم هستند نمایان شوند. به طور کلی میکرودرم تنها برای ترک‌های پوستی سطحی به کاربرده می‌شود، با این حال بعضی وقت‌ها به صورت ترکیبی با روش لیزر درمانی استفاده می‌شود تا نتایج بهتری حاصل شود.

میکرو سوزن‌ زنی

میکرو سوزن‌ زنی روشی است که باعث وارد آوردن آسیب‌های خیلی ریز به پوست می‌شود. با وجود این آسیب‌ها پوست به طور طبیعی شروع به ترمیم سلول‌های خود می‌کند. ترک‌های پوستی، لکه‌هایی هستند که در حین حاملگی روی پوست ظاهر می‌شوند و روش میکرو سوزن‌زنی در جایی که این لکه‌ها وجود دارند، قابل استفاده است.
اگر روش میکرو سوزن‌زنی توسط یک متخصص پوست انجام شود می‌تواند ظاهر لکه‌های پوستی را بهبود بخشد، همچنین می‌تواند دیگر انواع مشکلات پوستی را نیز درمان کند.
روش میکرو سوزن‌زنی باعث ایجاد آسیب‌های خیلی ریز به پوست می‌شود که قبلاً ذکر شد. روند ترمیم پوست باعث ایجاد یک پوست طبیعی تشکیل‌شده از الاستین و کلاژن می‌شود که پوست را بهبود می‌بخشد و آن را دوباره جوان جلوه می‌دهد. انجام این روش درمانی توسط متخصص پوست بهترین نتیجه را می‌دهد.

جراحی زیبایی

روش جراحی زیبایی برای درمان ترک پوست ، روشی پُرهزینه است و به ندرت توصیه می‌شود. اگر روی شکم ترک‌های پوستی وجود داشته باشد و پوست شکم به مقدار زیادی شل و افتاده باشد، احتمال انجام عمل جراحی که «جراحی شکم» یا «جمع کردن شکم» نام دارد، وجود خواهد داشت. (این نوع عمل جراحی به منظور جمع کردن و محکم نگه داشتن شکم انجام می‌شود).
در طی این روش چربی و پوست اضافی شکم شما برداشته می‌شود، با این کار شما از شر ترک‌های پوستی زیر ناف خود نیز راحت می‌شوید.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.