اضطراب و افسردگی

تاریخ ارسال:ي, 11/08/1396 - 23:11
بیماری اعصاب و روان
استاد ضیایی

علائم و نشانه های اضطراب در کودکان و بزرگسالان فرق می دهد. این علائم در کودکان به شکل مکیدن انگشت، جویدن ناخن، شب ادراری، لکنت زبان، شکم درد، سرفه، سردرد، تهوع، استفراغ، خواب های وحشتناک و مانند آن بروز می کند. برای درمان آنها داروهایی شیمیایی وجود دارد که توسط روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان تجویز می شود. از این موارد می توان به دیازپام، لورازپام، کلونازپام، اوکسازپام، کلردیازپوکساید و مانند آن که اولا اعتیادآور است و ثانیا آنهایی که در انتهای آن پام است موجب سستی و بی رمقی زانو و شل کردن تاندون های پشت پا می شود.
تا کنون چهارصد نوع بیماری روانی شناخته شده است که شایع ترین آن افسردگی است. افسردگی گاه گذرا است و گاه غیر گذرا. اگر غیر گذرا باشد در واقع یک نوع بیماری است. افسردگی گاه خفیف است و گاه متوسط و گاه شدید و گاه عادی است و گاه مزمن و گاه از باب سرماخوردگی روانی است و گاه به شکل درونزا است که به آن مالیخولیا می گویند.
کسانی که به بیماری افسردگی مبتلا هستند ده تا پانزده درصد از طول عمر خود را افسرده می باشند. شایع ترین علت خودکشی در جهان به افسردگی ها شدید مربوط می شود.
35 درصد زنان سالمند و بیوه به افسردگی مبتلا هستند.
زنانی که یائسگی زودرس مبتلا می شوند و یا قاعدگی در آنها نامنظم و یا شدید و دردناک است بیشتر در معرض ابتلاء به افسردگی هستند. همچنین است دختران و زنانی که زیر سن ده سالگی قاعده شده اند.

علائم شخص افسرده:
1.شخص افسرده علاقه و توجه نسبت به چیزی از خود نشان نمی دهد حتی نسبت به خانواده ی خود و یا همکاران، فامیل و همسایه ها نیز چنین است. به عبارت دیگر چنین کسی دچار اختلال در روابط اجتماعی و فردی می شود.
2.فرد افسرده به اختلال در خواب مبتلا می شود و گاه نیز خوابش کم و یا زیاد می شود.
3.شخص افسرده چون اعصابش نامتعادل است مبتلا به بی اشتهایی عصبی می شود.
4.تمرکز حواس فرد افسرده کم می شود و ضعف حافظه در او بروز می کند. (مانند کسی که مبتلا به فشار خون هستند که مبتلا به کاهش تمرکز و هشیاری می شوند.) چنین کسانی اگر خود را درمان نکنند به تدریج حواس و قدرت ذهنی در آنها کم می شود.
5.شخص افسرده به تدریج توان خود را از دست می دهد. بعضی از متخصصین اولین عامل ناتوانی در کشور را تصادف، سپس بیماری های قلبی و عروقی و سومین عامل را افسردگی می دانند. در جهان، بیماری عامل افسردگی دومین عامل ناتوانی است.
یکی از علل افسردگی نادیده گرفتن حضور خداوند و ولایت اهل بیت است.
6.شخص افسرده دائما احساس گناه و حقارت می کند و حال آنکه در ظاهر گناهی انجام نداده و یا کسی شخصیت او را تخریب نکرده است ولی او چنین احساسی دارد.
7.فرد افسرده کف دست و پایش یخ می شود و احساس خستگی مفرط و مستمر در فرد ایجاد می شود. گاه چنین فردی به پریشان روانی مبتلا می شود و افکار بد به ذهنشان خطور می کند و تصور می کنند که از آنها بدبخت تر کسی در جهان نیست.
8.از علائم افسردگی، اضطراب، دلهره و دلواپسی می باشد.
بیماری پرکاری تیروئید یا کم کاری آن، بیماری کوشینگ، لوپوس، احتقان و سکته ی قلبی، پارکینسون یا عدم تعادل در حرکت، سکته ی مغزی، آلزایمر یا زوال عقل، تومورهای مغزی، ام اس یا رماتیسم ستون فقرات، آنفولانزا، انواع سرطان ها و مانند آن همه می تواند به افسردگی منجر شود.
همچنین است دیر خوابیدن در شب که موجب افسردگی می شود.

درمان افسردگی:
ترکیبی از مشاوره های روانپزشکی و داروهای ضد افسردگی مانند: امیتریپتیلین، کلومیپرامین، فلوفلوکسیتین و مانند آن استفاده می شود.
از داروهای جدید از دسته ی دارویی آنتی دپرسانت، به نام قطره ی هایپران که در افسردگی، میگرن، تحریکات عصبی، ترس، آشفتگی های روانی، شب ادراری کودکان، سردردهای ناشی از دوران قاعدگی دردناک و افسردگی های سنین کهولت و موارد مشابه استفاده می شود.
-------------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.