علل و اسباب بیماری

تاریخ ارسال:د, 09/27/1396 - 22:15
آیت الله تبریزیان
استاد شیخ عباس تبریزیان

چرا انسان بیمار می شود؟ امروزه برای پیدا کردن علت بیماری سراغ تغذیه و هوا و طبیعت می روند. ولی تئوری اسلامی مفادش اینست که علت بیماری از سنخ فعل است. فعل بشر و گناهان بشر علت بیماری است. آیه قرآن می فرماید: ﴿وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ﴾[1] یعنی «هیچ مصیبتی به شما نمی رسد مگر به خاطر کار های خودتان.» آیات و روایات متعددی داریم.

نکته:
گناه علت بیماری است، و همچنین روایات، بیماری را سبب پاک شدن گناهان می دانند. دو طایفه داریم؛ یکی می فرماید که گناه علت بیماری است و دیگری می فرماید: گناه پاک کننده بیماری است. و روایت داریم که حضرت امیر (علیه السلام) به عیادت سلمان که بیمار بود رفتند. به او فرمودند: «يا سلمان ما من أحد من شيعتنا يصيبه وجع إلا بذنب قد سبق منه، و ذلك الوجع تطهير له.» [2] یعنی «ای سلمان! نیست کسی از شیعیان ما که دردی به او می رسد، مگر آنکه بسبب گناهی است که از پیش بجای آورده است، و آن درد (و بیماری) موجب پاک شدن اوست از آن گناه.»

اشکال:
دوری به ذهن می آید که گناه سبب بیماری است و بیماری هم سبب از بین رفتن گناهان می شود، پس این دور است. ولی حقیقت اینطور نیست.گناه سبب بیماری است و بیماری اثر گناه را پاک می کند، نه خود گناه. شی علت عدم اثر خودش شد و این اشکال ندارد. گناه محفوظ نمی ماند. روزی گناه انجام داد و تمام شد. بنابراین اشکال برطرف شد.

سوال مهم:
سوالی مطرح است که: دو نفر در شرایط همسان قرار می گیرند؛ با بیماری مصافحه می کنند ولی یکی خوب می شود ولی دیگری نمی شود، چون یکی گناه کرده است و مبتلا می شود و دیگری بیمار نمی شود. وبا وارد شهری می شود، همه را گرفتار می کند و به شهری دیگر می رود ولی مردم را گرفتار می کند با اینکه همه جا تمیز بوده است؟ چون طب امروزی علت گناه را نمی داند، نمی تواند پاسخ بدهد. گناه مانع تاثیر داروست. شخصی خیلی مراقبت می کند، ولی باز هم مبتلا می شود که به خاطر گناهان پدرش است.
-------------
پی نوشت:
[1] سوره شوری، آیه30.
[2] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج78، ص185، ط دارالاحیاء التراث.
--------------------
منبع : ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.