موارد استفاده و عوارض فاموتیدین

تاریخ ارسال:د, 12/07/1396 - 09:25
فاموتیدین

از فاموتیدین برای درمان زخم های معده و روده و جلوگیری از بروز زخم های روده بعد از بهبودی استفاده میشود. این دارو برای درمان مشکلات خاص معده و گلو (مری) (مانند التهاب شدید انتهای مری، بیماری ریفلاکس مری یا GERD، سندرم زولینگر-الیسون) مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف فاموتیدین

فاموتیدین با کاهش مقدار اسید معده شما اثر خود را میگذارد. این دارو علائمی مانند سرفه ای که از بین نمی رود، درد معده، سوزش سر دل، و مشکل بلع را از بین می برد. فاموتیدین به یک دسته از داروهای شناخته شده موسوم به مسدود کننده های H2 تعلق دارد.
این دارو بدون نسخه نیز قابل دسترسی است. فاموتیدین برای جلوگیری و درمان سوزش سر دل و سایر علائم ناشی از تولید بیش از حد اسید در معده (سوء هاضمه اسید) مورد استفاده قرار می گیرد. اگر با این دارو خود درمانی میکنید، مهم است که دستورالعمل های بسته بندی تولید کننده را به دقت بخوانید بنابراین هنگام مشورت با پزشک یا داروساز این دارو را به خوبی می شناسید.

نحوه مصرف فاموتیدین برای زخم های پپتیک

این دارو را به صورت خوراکی یا همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولا یک یا دو بار در روز مصرف کنید. اگر این دارو را یک بار در روز مصرف میکنید، معمولا آن را در هنگام خواب مصرف کنید.

دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود. در کودکان، دوز ممکن است بر اساس وزن بدن باشد. ممکن است طبق توصیه پزشک داروهای دیگری (مانند آنتی اسیدها) را برای مشکل خود مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا مسئول داروخانه مشورت کنید.

برای دریافت بیشترین سود از این دارو، آن را به طور منظم استفاده کنید. به منظور کمک برای عدم فراموشی، هر روز آن را در همان زمان (ها) مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید و یا آن را بیشتر از آنچه تجویز شده است مصرف نکنید. مصرف دارو را بدون تایید پزشک خود متوقف نکنید زیرا ممکن است بهبود زخم به تعویق افتد.

اگر از فاموتیدین بدون نسخه پزشک برای درمان سوء هاضمه اسید یا سوزش سر دل استفاده می کنید، ۱ عدد قرص را به همراه یک لیوان آب بخورید. برای جلوگیری از سوزش سر دل، ۱ عدد قرص را با یک لیوان آب ۱۵ تا ۶۰ دقیقه قبل از خوردن غذا یا نوشیدنی هایی که باعث سوزش سردل میشوند، بخورید. بیش از ۲ قرص را در ۲۴ ساعت مصرف نکنید، مگر آنکه پزشک دستور داده باشد. بدون مشورت با پزشک خود، بیش از ۱۴ روز متوالی دارو را مصرف نکنید.
اگر وضعیت شما بهبود نیافت و یا بدتر شد، به پزشک خود بگویید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو ممکن است سردرد، یبوست یا اسهال رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا مسئول داروخانه خود بگویید.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده باشد، به یاد داشته باشید که او نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی، از جمله: کبودی / خونریزی سریع، ضربان قلب سریع / آهسته / نامنظم، علائم عفونت (مانند گلودرد که نمی تواند از بین برود، تب، لرز)، تغییرات ذهنی / روحی (مانند بی قراری، سردرگمی، افسردگی، توهم) و تشنج داشتید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، در صورت بروز علائم واکنش شدید آلرژیک، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی در این مقاله امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا مسئول داروخانه تماس بگیرید.

هشدارها

قبل از مصرف فاموتیدین، اگر به این دارو یا به سایر مسدود کننده های H2 (مانند سایمتیدین، رانیتیدین) حساسیت دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید، پزشک را مطلع سازید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع سازید به خصوص سوابقی همچون: مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، مشکلات ریه (مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریوی COPD)، مشکلات دیگر معده (مثل تومور).

بعضی از علائم ممکن است نشانه ای از وضعیت جدی تر باشند. در صورت داشتن: سوزش سر دل همراه با احساس سبکی سر / تعریق / سرگیجه، درد قفسه سینه / فک / بازو / شانه (به ویژه همراه با تنگی نفس، عرق کردن غیرعادی) و کاهش وزن غیر قابل توضیح، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

علاوه بر این، قبل از اینکه با این دارو خود درمانی کنید، در صورت داشتن هرگونه نشانه از یک بیماری جدی از جمله علائمی مثل: درد / ناراحتی در بلع غذا، استفراغ خونی، استفراغی که مانند دانه های قهوه باشد، مدفوع خونی / سیاه، سوزش سر دل به مدت بیش از ۳ ماه، درد مکرر قفسه سینه، خستگی مکرر (به خصوص سوزش سر دل)، تهوع / استفراغ و درد معده، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

از این دارو برای درمان کودکان زیر ۱۲ سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سردرگمی داشته باشند.

فاموتیدین در زمان بارداری باید تنها در صورت نیاز مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای آن در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی این دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویز و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک مصرف دارو را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

بعضی از فرآورده های دارویی نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. فاموتیدین اسید معده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است عملکرد این داورها را تغییر دهد.

برخی از چنین داروهایی عبارتند از: آتازانویر، داساتینیب، دلواوریدین، ضد قارچ های خاص آئول (مانند آنترواکونازول، کتوکونازول)، پازوپانیک، و غیره.

این دارو را با سایر محصولات حاوی فاموتیدین یا دیگر مسدود کننده های H2 (سایمتیدین، نزاتییدین، رانیتیدین) مصرف نکنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

فاموتیدین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.