مضرات و فواید کله پاچه

تاریخ ارسال:س, 12/01/1396 - 18:31
در باب مضرات و فواید کله و پاچه

خیلی ها با شنیدن نام کله پاچه مدهوش می شوند اما لازم است بدانید که این ما نیستیم که فقط کله پاچه می خوریم بلکه در آمریکای شمالی و حتی اروپا هم طرفداران زیادی دارد.
این غذای خوشمزه که شامل مغز، سرابی و شردان، جگر، زبان، بنا گوش علاوه بر خواص و فوایدی که دارد مضرات زیادی هم دارد.
البته این نکته طلایی در اینجا هم صدق می کند که مصرف به اندازه و بجا و متعادل این فراورده غذایی مفید است به شرطی که همراه با ورزش و تحرک بدنی باشد در غیر اینصورت سلامتی شما را حتما به خطر خواهد انداخت.
از این رو در این نوشته به معرفی اجمالی از فواید و مضرات کله پاچه خواهیم پرداخت.
کله پاچه یک خوشمزه معروف
اگر تمام پزشکان روی زمین هم از مضرات کله پاچه و کلسترول و چربی آن بگویند باز هم بیشتر شما نمی توانید دست از سر این غذای خوشمزه بردارید.
شهرت این غذا به حدی رسیده که اسم کله پاچه  در منوی رستوران های زیادی در قاره های مختلف جهان قرار گرفته است.

خواص و مضرات جگر

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که کله پاچه دوست ندارید حتما جگرو قلوه را دوست دارد.
جگر دارای مقدار فراوانی از آهن و ویتامین و سایر ترکیبات دیگر بوده و و یکی از مغذی ترین مواد غذایی از این حیث می باشد.
جالب است بدانید که در 115 گرم جگر گاو بیشتر از 11 برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین آ، بیشتر از 50  درصد نیاسین، فولات، آهن و زینک، 51 برابر بیشتر از نیاز بدن به ویتامین  B12  را وارد بدن می کند.
در واقع یک تکه جگر 120 گرنی بیش از 250 کالری انرژی دارد و عیب بزرگ آن میزان کلسترول بسیار بالای آن است زیرا همین اندازه جگر بیش از 410 میلی گرم کلسترول دارد!
البته می توانید با رژیم غذایی کم چرب گاهی اوقات جگر هم میل کنید البته به شرط اینکه ناراحتی قلبی نداشته باشید یا چربی خون بالا و کلسترول خون شما بالا نباشد.
لازم است بدانید که مهمترین کار کبد یا همان جگر تصفیه کردن خون از ترکیبات شیمیایی است و برخی از کارشناسان حوزه غذا و دارو افراد را از مصرف مداوم این ماده غذایی به علت احتمال باقی ماندن آنتی بیوتیک ها و سموم محیط زیست منع می کنند.
جگر حیواناتی نظیر گاو و گوسفند از بهترین منابع ویتامین آ هستند که مصرف بیش از حد آن موجب ذخیر این ویتامین در بدن و آسیب به کبد می شود و مصرف پنج تا شش برابر بیش از نیاز روزانه ویتامین آ ، پیش و در هنگام شروع بارداری میتواند خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی جنین را بالا ببرد. در نتیجه مصرف بیش از حد جگر برای خانم های باردار مضر است و حتی مصرف کم آن نیز باید با اطلاع پزشک صورت پذیرد.

و اما مغز و سایر اعضای کله پاچه

در کنار جگر اعضای دیگر کله پاچه نیز از طرفداران پرو پا قرصی دارد:

مغز

در میان کسانی که کله پاچه دوست دارند افرادی هم هستند که فقط مغز می خوردند. مغز هم مغذی است ولی این عضو هم دارای کلسترول بسیار بالایی است!
می توان گفت در 120 گرم مغز گاو بیش از 2100 کالری دارد.
این عضو خوشمزه منبع سرشار ویتامین B12 نیز محسوب می شود.
پس می توانید بدون نگرانی با رعایت رژیم غذایی کم چرب و تحرک گاهگاهی هم ناخنکی به مغز بزنید.

دل و قلوه

دل گاو یا گوسفند نیز منبع خوبی از ویتامین B12  پتاسیم و آهن محسوب می شود.
این ماده غذایی پروتیئین خوبی به بدن تقدیم می کند و نسبت به جگر و مغز از کلسترول کمتری برخوردار است.
قلوه نیز کم چرب تر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر اعضا دارد در این ماده می توانید ریبوفلاوین، ویتامین B12 ، آهن و B6  اسید فولیک و نیاسین زیاد پیدا کنید.

خوئک

خوشگوشت (تیموس یا لوزالمعده) هم از اعضای دیگری در حیوانات حلال گوشت می باشد که هم خوشمزه است و هم طرفداران زیادی دارد لازم است بدانی که خوئک حاوی چربی و کلسترول زیادی است ولی از طرفی پتاسیم زیادی هم دارد و مصرف آن برای افرادی که لازم است این ماده را به بدن خود برسانند بهتر است خوئک بخورند اما زیاده روی نه!

زبان

زبان هم در بین افرادی که کله پاچه دوست دارند از جانگاه ویژه ای برخوردار است.
خیلی از کسانی که از کله پاچه فرار می کنند زبان را می پسندد.
زبان هم چربی بالایی دارد اما شامل ویتامین B12 زیادی هم هست.

سیرابی

اما سیرابی نسبت به کله پاچه طرفدار کمتری دارد لیکن باید بداین که سیرابی تامین کننده پروتئین از نوع باکیفیت و پتاسیم بدن می باشد.

بالاخره کله پاچه بخوریم یا نخوریم؟

در پایان باید گفت که کله پاچه به مواردی که در بالا گفته شد محدود نمی شود و شامل چشم و بناگوشت و پاچه و … نیز هست اما نکته ای که باید به آن توجه کنید  این است که مصرف این ماده بسیار چرب و پر کلسترول تنها زمانی برای شما خطرناک نیست که رژیم غذایی مناسبی در پیش داشته باشید و ورزش به عنوان جزء لاینفک زندگی شما باشد اگر اینگونه باشد شما می تواند هر از گاهی کمی کله پاچه مصرف کنید در غیر این صورت باید گفت که خودتان را برای میزان چربی خون بالا، کلسترول خون بیماری های قلب وعروق آماده کنید!

منبع : سورنانیوز

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.