نارسایی كلیه بعد از عمل جراحی قلب خطر مرگ را افزایش می دهد‪

تاریخ ارسال:د, 11/16/1396 - 21:11
نارسايي كليه

اختلال عملكرد كلیه در بخش مراقبت های ویژه بعد از عمل جراحی قلب كه با گردش خون برون پیكری انجام می شود باافزایش مرگ و میر بیمارستانی همراه است.
در یك تحقیق كه توسط گروهی از محققین انجام شد و نتایج آن در چهارمین كنگره بین المللی مراقبت های ویژه پزشكی ارایه شد میزان شیوه اختلالات كلیوی بیمارستان قلب شهید رجایی تهران مورد بررسی قرار گرفت.
در بیمارستان مورد مطالعه 3629 بیمار بزرگسال که با استفاده از گردش خون برون پیکری تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند میزان اختلال عملکرد کلیه به صورت افزایش حداقل 15 درصد کراتینین سرم در 435 بیمار اتفاق افتاد.
از این تعداد 7 مورد به دیالیز صفاقی منتهی شد و در 2 بیمار سیر پیشرونده نارسایی کلیوی ادامه یافت و عوارض دیگر از جمله وابستگی به دستگاه تهویه, عفونت و ml برای آنها ایجاد شد که به مرگ بیمار منجر شده بود.
بر اساس نتایج این تحقیق میزان تحت تاثیر قرار گرفتن عملكرد كلیه در جراحی های قلبی كه از گردش خون برون پیكری استفاده می شود ،نسبتا بالا است.
در صورتی كه عارضه با عوارض دیگری همچون دیس ریتمی،خونریزی و عفونت اضافه شود شدت نارسایی كلیه افزایش می یابد.
همچنین بر پایه نتایج این تحقیق،نارسایی كلیوی ایجاد شده می تواند در پیش آگهی بیمار و مرگ و میر بیمارستانی موثر باشد و یا اینكه اقامت در بیمارستان را طولانی تر می كند.
عملكرد كلیه در جراحی قلب و گردش خون برون پیكری آسیب می بیند این آسیب علی رغم به كارگیری دیوتیك ها و حفظ فشار خون متوسط شریانی مناسب اتفاق می افتد.
با این حال باید تلاش شود عملكرد كلیه پس از عمل جراحی قلب و استفاده از گردش خون برون پیكری حفظ شود تا از طولانی شدن زمان بستری بیمار در بیمارستان و مرگ و میر پیشگیری به عمل آید.
عواملی همچون مدت و فشار خون متوسط شریانی، هنگام گردش خون برون پیكری میزان برون ده ادراری و بیماری های همراه ،از عوامل موثر در نارسایی كلیه بعد از عمل جراحی قلب هستند.
این تحقیق توسط دكتر غلامعلی ملاصادق، دكتر ناهید عقدایی، دكتر فروزان یزدانیان ، دكتر زهرا فریطوس، دكتر علی صادقی و دكتر تورج بابایی انجام و در چهارمین كنگره بین المللی مراقبت های ویژه پزشكی ارایه شد.
چهارمین كنگره بین المللی مراقبت های ویژه پزشكی از ششم تا هشتم مهرماه سال جاری در سالن همایش های رازی تهران برگزار شد.

منبع : پزشکان بدون مرز

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.