بی اشتهایی

تاریخ ارسال:ي, 11/08/1396 - 22:44
دکتر سیدحسن ضیایی
استاد ضیایی

بی اشتهایی در افراد چه کودکان و چه غیر کودکان به سبب چند علت می تواند باشد:
1.بی اشتهایی ناشی از کمبود روی در بدن. بنا بر این باید زیر نظر متخصص و به مدت محدودی روزی یک عدد قرص روی تجویز می شود.
2.گاه بی اشتهایی از نوع عصبی می باشد. یعنی فرد به سبب عصبانیت و یا نگرانی شدید بی اشتها می شود. می توان به دائرة المعارف پزشکی انجمن بریتانیا ج 13 کتاب اعصاب و روان بخش بی اشتهایی عصبی مراجعه کرد.
3.گاه بی اشتهایی از نوع التهابی است و به سبب التهابات شدید رخ می دهد. مثلا کسانی که برنج بدون شلتوک یا نان سفید، نان ساندویچی و یا ماکارونی می خورند و میوه جات و سبزیجات کافی مصرف نمی کنند و یا انواع اسانس های شیمیایی در پفک، نوشابه ی گازدار، آب میوه ی شیمیایی و یا انواع شکلات و شیرینی های غیر طبیعی را مصرف می کنند مبتلا به این نوع بی اشتهایی می شوند. بنا بر این در بین وعده های غذایی باید میوه جات، سبزیجات و سالاد بدون سس مصرف کرد.
گاه دیدن، فکر کردن و تصور کردن غذا و مشاهده ی غذا و یا بوییدن غذا موجب اشتهاء می شود از این رو در روایات آمده است که بوییدن نان تازه مکروه است زیرا موجب اشتهای کاذب می شود. با جاری شدن بزاق دهان و شیره ی معده که همان اسید معده است فرد به خوردن غذا رو می آورد.
اصل اشتها و میل به غذا یک نعمت خدادادی است و علامت سلامت فرد است ولی اگر فرد به اشتهای زیاد مبتلا شد و در نتیجه به پرخوری که بیش از نیاز بدنش است روی آورده است این علامت بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید یا دیابت است.
-----------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.