اریتماانفکسیوزوم

تاریخ ارسال:چ, 11/04/1396 - 23:10
اریتماانفکسیوزوم
استاد ضیایی

این بیماری به بیماری پنجم مشهور است و یک بیماری نسبتا خفیف ویروسی می باشد. این بیماری مختص به فصل بهار است و غالبا در کودکان بالای دو سال رخ می دهد. از شایع ترین علامت این بیماری سرخ شدن هر دو گونه ی کودک است. بعد از حدود چهار تا چهارده روز بعد از ورود ویروس به بدن، گونه های کودک قرمز روشن شده، کودک تب می کند و بعد از یک تا چهار روز پس از قرمز شدن گونه ها، لک های قرمز رنگی در دست و پا و گاه بدن کودک ایجاد می شود. این لکه ها شاید بعد از حمام گرفتن کودک بیشتر شود ولی بعد از هفت تا ده روز از بین می روند.
اگر کودکی هم به این بیماری مبتلا شود و هم به بعضی از اقسام بیماری خونی ژنیتکی مانند تالاسمی مبتلا باشد، بیماری پنجم در او شدید می شود.
گاهی در موارد نادر، خانم های حامله که به بیماری پنجم مبتلا می شوند این امر موجب ناهنجاری هایی در جنین می شود.
در پزشکی جدید برای کاهش تب قطره یا قرص استامینوفن تجویز می کنند. به هر حال آب سیب تازه و قرص گیاهی اکی هرب نیز مفید است. همچنین می توان از مایعات دیگر نظیر سوپ رقیق بدون ادویه و بدون آب لیمو ترش و یا آب جوش ولرم و آب، مصرف کرد.
بیماری پنجم مسری نیست هرچند احتمال کمی وجود دارد که به دیگران سرایت کند. بنا بر این از باب احتیاط، خانم هایی که حامله هستند هنگامی که لک های قرمز در بدن کودک ایجاد شده است به آنها نزدیک نشوند.
لکه های قرمز ممکن است بعد از چند روز یا چند هفته به دنبال تب یا قرار گرفتن در زیر آفتاب دوباره پدیدار شود.
احتمال ابتلای مجدد کودک یا کسانی که به بیماری اریتماانفکسیوزوم مبتلا شده اند بسیار بعید است زیرا بدن، بعد از ابتلا، واکسن لازم را تولید می کند.
------------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.