تسکین و درمان دردهای خاص

تاریخ ارسال:پ, 10/14/1396 - 22:05
تسکین و درمان دردهای خاص
استاد تبریزیان

مستفاد از روایات موهای زائد و ناخن ها، تعبیر به بیماری، یا سبب بیماری شده اند؛ در حقیقت خارج شدن اینها از بدن مساوی است با خروج بیماری یا سبب بیماری از بدن، علاوه بر بیماری از آن تعبیر به درد هم شده است یا می تواند سبب درد باشند؛ که با خارج شدن اینها درد یا سبب درد خارج می شود. به همین جهت در روایات ما درباره گرفتن ناخن هر هفته، و رفع موهای زائد هر پانزده روز یک بار، بسیار تأکید شده است، علت چنین ذکر شده که اگر مرتب ناخن گرفته شود و موهای زائد رفع شود این باعث تسریع در رشد آن ها می شود، ولی اگر این کار مرتب انجام نشود، درنهایت رشد آنها کم یا متوقف می شود و این باعث می شود که بیماری و درد در بدن حبس شود.
در روایتی آمده: «اعلم أن آلام البدن وأدواءه تخرج بخروج الشعر في مسامه ، وبخروج الاظفار من أناملها ، ولذلك أمر الانسان بالنورة وحلق الرأس وقص الاظفار في كل اسبوع ليسرع الشعر والاظفار في النبات ، فتخرج الآلام والادواء بخروجها ، وإذا طالا تحيرا وقل خروجهما فاحتبس الآلام والادواء في البدن فأحدثت عللا وأوجاعا،...»[1] یعنی «بدان دردهای بدن و بیماری هایش با خارج شدن موها و ناخن ها از انگشتان، خارج می شوند، به همین جهت انسان استفاده از نوره و تراشیدن سر و ناخن گرفتن در هر هفته امر شده، مو سریع تر رشد می کند و ناخن ها زودتر می رویند و به این وسیله دردها و بیماری ها با خارج شدن مو و ناخن خارج می شود، ولی اگر ناخن ها و مو بلند شود دیگر رشد نمی کند و رشد آنها کم می شود، و دردها و بیماری ها در بدن محبوس می شوند، و وقتی در بدن محبوس شوند سبب انواع دردها و بیماری ها می شوند.»
پس گرفتن مرتب ناخن ها و رفع موهای زاید یکی از راه های درمان و همچنین پیشگیری از دردها و بیماری ها می باشد. اگر کسی در استفاده از نوره حساسیت دارد باید حساسیت را درمان کند، در مورد موی سر، از این روایت چنین بر می آید که هر هفته باید تراشیده شود، ولی در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) موها را رها می کردند تا به لاله گوش برسد سپس کوتاه می کردند.
چون در پیری رشد موها و ناخن کم می شود، انسان به انواع دردها و بیماری ها مبتلا می گردد، پس افرادی که سنشان بالا می رود باید بیشتر از جوانان به این امر توجه کنند تا رشد مو و ناخن کم نشود.

درد ضربان :
نوعی درد که همراه با زدن رگ یا نبض باشد و یا دردی که مربوط به خود رگ باشد، به آن ضربان می گوید.
از داوود بن زرین روایت شده: به امام صادق (علیه السلام) شکایت کردم و عرض کردم که دیشب مبتلا به درد ضربان شدم و تا صبح این درد باقی ماند و الان به شما از این درد پناه آوردم، امام فرمودند: دستت را بر موضع درد قرار بده و این را سه مرتبه بگو «الله الله الله ربى حقا»[2] و درد در همان زمان ساکن می شود.
در روایت دیگری آمده امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «ای مفضل این عوذه را از من یاد بگیر که برای کل دردها از جمله ضربان است، «بسم الله وبالله كم من نعمة الله في عرق ساكن وغير ساكن على عبد شاكر وغير شاكر»، بعد از نماز واجب محاسنت را با دست راست بگیر و سه مرتبه بگو «اللهم فرج كربتي وعجل عافيتي واكشف ضري» و سعی کن این دعا همراه با اشک و گریه باشد. [3]

سیاتیک (عرق النسا) :
نوعی درد که از کمر شروع می شود و تا پا ادامه پیدا می کند، در هیچ یک از مکاتب طبی حتی طب اسلامی برای سیاتیک درمانی نیامده و تنها دعا و توصیه هایی برای تسکین درد وجود دارد.
در روایت آمده امام علی (علیه السلام)به شخصی از اصحابش این دعا را یاد داد، آن شخص به حضرت علی (علیه السلام) از درد سیاتیک شکایت کرد و امام فرمودند: هرگاه درد را احساس کردی، دستت را بر موضع درد قرار بده و بگو «بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله وبالله اعوذ بسم الله الكبير واعوذ بسم الله العظيم من شر كل عرق نقار ومن شر حر النار»[4] همانا به اذن خدا خوب می شوی. و شخص گفت که وقتی سه بار خواندم و مشکلم برطرف شد.
روش دیگر، بهترین و آسان ترین درمان سیاتیک این است که ناخن های کسی که مبتلا به سیاتیک است را بگیرید و آن را روی درد قرار دهید و ( ببندید که) آنجا بماند (دو یا سه روز). شخصی که استاد دانشگاه پزشکی بود نزد بنده آمد و گفت که در طب سنتی و طب چینی مطالعه دارد ولی موفق به درمان بیماری سیاتیک خود نشده است، من هم به او توصیه کردم طبق این روایت عمل کند، بعد از یک هفته آمد و یک جزوه کامل نوشته بود درباره ناخن درمانی، ایشان گفت که ابتدا ناخن ها را به شکل منظم روی موضع چیدم و وقتی این کار را کردند دردم ده برابر شد و احساس خفتگی می کردم، و چون شما گفته بودید که به شکل نامنظم و پخش بگذارم دفعه بعد همین طور عمل کردم و فوراً دردم خوب شد، سپس در این زمینه در طب چینی و طب های دیگر تحقیق کردم و این جزوه را تهیه کردم که نامش ناخن درمانی است.
در روایت آمده: «يأخذ قلامة ظفر من به عرق النساء فتعقدها على موضع العرق فانه نافع باذن الله تعالى سهل حاضر النفع»[5] یعنی «کسی که مبتلا به سیاتیک است ناخن هایش را بگیرد و بر محل رگ بگذارد، مفید است و آسان است و به اذن خدا فوراً اثر می کند».
بعضی از بیماران که مثلاً کمردرد داشتند یا گردن درد داشتند بنا بر نظر خود این کار را برای کمر و گردن هم انجام دادند نتیجه گرفتند.
روش بعدی، درمان سیاتیک شدید است، اگر روش قبل نتیجه نداد این روش نتیجه خواهد داد، البته اکثر موارد روش قبل تنیجه بخش است. دو تکه پارچه بگیرید که اندازه آن به چهار تا شش متر باشد و یک نفر فرد قوی در حالت ایستاده پارچه را از بالای باسن خیلی محکم ببندد و همین طور بپیچد و ادامه بدهد تا به مچ پا برسد، اینجا روایات مختلف از بعضی گفته اند در محل خمیدگی کف پا تیغ زده شود، خون سیاهی خارج می شود و سیاتیک خوب می شود، در نقل دیگری آمده انگشت کوچک تیغ زده شود سپس زخم را با روغن زیتون و نمک و پرکنید، البته بعضی که تجربه کرده اند می گویند اگر انگشت کوچک پا تیغ زده شود نتیجه بهتر است، در مواردی که روش های قبلی نتیجه ندهد این روش حتماً نتیجه بخش است به خواست خدا. در طب الائمه این روایت این گونه آمده است «وإذا غلب على صاحبه واشتد ضربانه تأخذ تلتين فتعقدهما وتشد فيهما الفخذ الذي فيه عرق النسا من الورك الى القدم شدا شديدا اشد ما تقدر عليه حتى يكاد يغشى عليه يفعل ذلك به وهو قائم ثم تعمد الى باطن خصر القدم التي فيها الوجع فتشدها ثم تعصره عصرا شديدا فانه يخرج منه دم اسود ثم يحشى بالملح والزيت فانه يبرأ باذن الله عز وجل»[6] .
از این روایت استفاده می شود که یکی از درمان های زخم مخصوصاً اگر عمیق هم باشد پرکردن آن با نمک و روغن زیتون است.

عرق مدینی :
این بیماری با خارش شروع می شود و سپس رگ در پا مشخص و ظاهر می شود و همراه با درد است و این درد ماه ها و حتی یک سال باقی می ماند، شاید شبیه به واریس باشد.
عبدالله بن سنان روایت می کند: من در مکه بودم و گناهی را قصد کردم، سپس به مدینه نزد امام صادق (علیه السلام)آمدم، امام صادق (علیه السلام)به من نگاه کرد و گفت از این نیتت برگرد، و من برگشتم، وقتی می خواستم از امام جدا شوم امام فرمودند: هر کسی که مبتلا شود و صبر کند، خداوند به او اجر هزار شهید را می دهد، راوی می گوید من کلام امام را نفهمیدم، دو مرحله که از مدینه جدا شدم، این عرق در پایم ظاهر شد و مبتلا به درد شدید شدم، فهمیدم چرا امام فرمود کسی که مبتلا به درد شود و صبر کند به او اجر هزار شهید داده می شود، به کوفه رفتم و ماه ها گذشت و این درد همراه من بود، تا اینکه سال دیگر برای حج دوباره به مدینه برگشتم و نزد امام رفتم و گفتم برای این پا که درد می کند عوذه بخوان، امام فرمودند که این پا خوب شده است (دارد خوب می شود) و آن پای دیگر را بده. من هم آن پای دیگر را دراز کردم و امام عوذه را خواند و از او جدا شدم، دو مرحله که از مدینه جدا شدم رگ مدینی در پای سالمم ظهور کرد و پس از مدت کوتاهی خوب شد و فهمیدم چرا امام بر پای سالمم تعویذ کردند و بر آن خواندند.[7]
در روایت دیگری آمده: «در زمان خارش و قبل از ظاهر شدن آن این آیه را بر آن بنویس ﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا لَا تَرَى فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا﴾ و آن را با صبر (نوع داروی گیاهی) بمال و این آیه را نیز بنویس ﴿أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلَى قَرْيَةٍ وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّىَ يُحْيِي هَذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللّهُ مِئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِئَةَ عَامٍ﴾»[8] .
علت اینکه نام این بیماری عرق مدینی است شاید به این برمی گردد که این بیماری مخصوص مدینه است مانند نوعی آسم که مخصوص مدینه است.

طولانی سخت شدن جان سپردن :
حریز سجستانی روایت می کند: نزد امام صادق (علیه السلام)بودم، عرض کردم برادرم سه روز است که در حال جان کندن است و خیلی و سخت شده برای او دعا کنید، امام صادق (علیه السلام) دعا کردند: خدایا سکرات مرگ را بر این شخص آسان کن، سپس فرمودند: او را به محل نماز خواندنش منتقل کنید، اگر عجلش نرسیده باشد کار بر او آسان می شود و اگر عجلش رسیده باشد مرگش آسان خواهد شد. [9] روایت دیگری می فرماید: سوره صافات و یاسین بر او خوانده شود که عجلش رسیده مرگش راحت شود.
------------
پی نوشت:
[1] بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۳، ص۷۷.
[2] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۱۶.
[3] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۱۶.
[4] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۳۷.
[5] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۷۶.
[6] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۷۶.
[7] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۱۷.
[8] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۳۸۵.
[9] طب الأئمة، ابن سابور الزيات، ص۷۹.
------------
منبع : ارتباط شیعی

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.