انواع طبقه بندی نخ بخیه

تاریخ ارسال:س, 10/05/1396 - 19:08
انواع نخ بخیه

1- قابل جذب و غیر قابل جذب
2- طبیعی و مصنوعی: نخ های مصنوعی واکنش التهابی کمتری را به همراه دارد.
3- مونوفیلامنت و مولتی فیلامنت : نوع مونوفیلامنت برای کشش کمتر است. عفونت کمتری به همراه دارند.
نخ های قابل جذب:
1. کات کوت
2. کرومیک : طی سه هفته بطور کامل جذب می شود.
نخ های ساده را در نمک کرومیک قرار میدهند و به این وسیله مدت جذب آن را افزایش می دهند. در لیگاتور عروق بزرگ و در بافتهایی که نمیتوان از نخ های غیر قابل جذب به دلیل خاصیت سنگ سازی آن استفاده کرد،ک بکار میرود)مثل دستگاه ادراری و کیسه صفرا(
این نخ ها برای فاشیا)فاسیا( مناسب نیستند، چرا که قدرت کشش آن سریع از بین میرود.اگر میزان جذب آن طبیعی باشد زخم را به مدت 14تا21 روز محافظت میکند و در طول 90 روز به طور کامل جذب می گردد.اندازه های آن از 3تا0-7 است و ممکن است با رنگ های آبی یا سیاه رنگ آمیزی شود.
3. کلاژن Collagen: از فیبرهای کلاژن تاندن گاو گرفته می شود.شماره آن از0-4تا 0-8 است. قابلیت انعطاف خوبی دارد و بیشتردرجراحی های چشم مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته: این بخیه ها در پاکت های حاوی مایع، معمولا آب یا الکل، برای حفظ قابلیت انعطاف آن نگهداری میشود.
به همین خاطر هم به محض خارج شدن از پاکت، باید مورد استفاده قرار گیرد. اگر به مدت طولانی بدون استفاده بماند الکل آن تبخیر شده و قابلیت انعطاف آن از بین میرود.
4. ویکریل و دگزان:حفظ کشش و استحکام زخم بین 7 تا 11 روز و جذب کامل طی چندین ماه اتفاق می افتد.
نخ ویکریل را در مواردی که برای بستن پوست و یا ملتحمه چشم استفاده می شود ، به علت ایجاد تحریک موضعی لازم است قبل از هفت روز خارج کرد.
از این نخ در مواردی که بافت ها تحت کشش هستند و بهم نمی رسند نمی توان استفاده کرد. برای بستن جدار شکم )فاسیا( استفاده نمی شود و مصرف آن در بافت های قلبی عروقی و اعصاب تایید نشده است ولی موارد استفاده آن در لیگاتور و بخیه در نقاطی که نخ قابل جذب مناسب باشد ، می باشد.
5. ماکسون و PDS : حفظ کشش به مدت طولانی تر و طی چندین هفته. جذب کامل طی مدت چند ماه اتفاق می افتد.
نخ های غیر قابل جذب:
1. نایلون : قدرت کشش و استحکام بیشتری نسبت به نخ سیلک دارد.
2. سیلک : سیلک خالص بصورت چند رشته ای بهم تابیده شده و نخ های شماره0-8و 0-9 را می سازد و برای نزدیک کردن بافت های نرم بکار میرود،بخصوص در جراحی های چشم. این نخ ها به رنگ سیاه یا سفید وجود دارند.
3. نخ های فولادی ضد زنگ یا نخ های سیمی Stainless Steel or Wire : از آلیاژ فلز آهن با کربن کم ساخته میشود.فرمول این نخ ها شبیه فزاتی است که برای ساخت پروتز و مواد کاشتنی استفاده میشود.این نخ ها در جراحی های توراکس، در ترمیم تاندون، در عمل های ارتوپدی و جراحی اعصاب و بستن زخم های جراحی عمومی استفاده می شوند. اندازه نخ ها از ضخیم ترین آنها یعنی 7 وجود دارد تا نازکترین آنها که0/11 است.هر چه نخ از 1 به بعد بر شماره اش افزوده شود ضخیم تر میشود و هر چه صفر به آن اضافه شود نازکتر می شود.بنابر این شماره 7 بزرگترین و شماره 0/11 کوچکترین نخ از نظر قطر است.
هر چه نخ نازکتر باشد صدمه آن به بافت کمتر است و عکس العمل کمتری در بافت ایجاد می کند.قابلیت انعطاف بیشتری دارد و کمترین اسکار را در پوست ایجاد میکند.
انواع سر سوزن بخیه:
سر سوزن گرد: مخصوص دوختن احشاء داخلی
سر سوزن مثلثی : برای دوختن پوست )جراحات سطح بدن(

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.