جذام

تاریخ ارسال:چ, 12/16/1396 - 00:34
جذام
استاد ضیایی

از دیگر بیماری های عفونی جذام است.
جذام یک بیماری مزمن است که غالبا به سبب سوء تغذیه و سوء بهداشت و آلودگی های محیطی و غذایی و آشامیدنی پدیدار می شود. این بیماری توسط یک باکتری به نام باسیل هانسن تولید می شود. مثلا سل ریوی هم از یک نوع باسیل ایجاد می شود. باکتری جذام به پوست و اعصاب شخص حمله می کند و ابتدا بخش های غضروفی بینی، لاله ی گوش و بین انگشتان را درگیر می کند و بعد بافت پوست و استخوان را می خورد و به جای آن چرک و عفونت ظاهر می شود.
این بیماری واگیر است. به همین سبب در روایت است از شخص جذامی باید مانند شیر درنده فرار کرد.
همچنین در عیادت مریض آمده است که از یک ذراع نباید به جذامی نزدیک تر شد.
اصلی ترین علائم بیماری چذام، از بین رفتن حس لامسه است. معمولا در دست ها و پاهای این بیماران فقدان حس پدید می آید. البته این بیماری با قانقاریا که پوسیدگی بافت است و بر اثر بیماری قند رخ می دهد متفاوت است.
البته اکثر باکتری های برای بدن مفیدند و بعضی از آنها مضر هستند. این حالت در ویروس ها عکس است یعنی اکثر ویروس ها برای بدن ضرر دارند و فقط بعضی از آنها مفید هستند.
در مقابله با ویروس ها و باکتری های مضر، سیستم ایمنی بدن باید قوی باشد.
اگر بیماری جذام پیشرفت کند، دست و پا جمع شده و کم کم خورده می شود و به تدریج از بین می روند. رنگ پوست بدن نیز به تدریج تغییر می کند. طبق آمار جهانی، در کل جهان حدود سه میلیون نفر جذامی وجود دارند و در ایران نیز حدود سه هزار نفر جذامی هستند.
جذام انواع مختلفی دارد و درمان بیماری جذام بر اثر نوع بیماری، متفاوت است. مدت درمان آن نیز معمولا طولانی می باشد. سل ریوی پیشرفته نیز طول درمان طولانی دارد و گاه تا شش ماه و یک سال به طول می انجامد.
خوردن اسپند در درمان هفتاد بیماری مفید است که از جمله جذام است. همچنین تورم پروستات را درمان می کند و بیماری وحشت را نیز از بین می برد. دود آن برای ضد عفونی محیط از ویروس ها سرماخوردگی و مانند آن مفید است. برای خونریزی شدید بینی نیز می توان از جوشانده ی سپند استفاده کرد. همچنین اگر کسی به حساسیت فصلی و آبریزش بینی مبتلا است می تواند از بخور سپند استفاده کرد. یعنی مقداری سپند در آب جوش ریخته پتو روی سر بیندازند و آن را استنشاق کنند.
در روایت است که اگر کسی ده مرتبه بعد از نماز صبح بگوید: سبحان الله العظیم و بحمده و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. برای بیماری های مختلف از جمله جذام مفید است.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.