تغذيه و ارتقای سلامت در مبتلايان به ايدز

تاریخ ارسال:ج, 12/11/1396 - 02:15
ایدز
دکتر احمدرضا درستی

بيماري کاهش ايمني شديد (Acute immuno deficiency Disease) ، يک بيماري ويروسي است که در هنگام دريافت خون آلوده و يا برقراري ارتباط بسيار نزديک (مثل مادر باردار به نوزاد ويا از طريق رابطه جنسي) به فرد منتقل مي شود، بنابراين نسبت بالايي از اين افراد را ممکن است کودکان تشکيل دهند و بسياري از اين افراد کاملا بي گناه آلوده شده اند. 
علت اصلي مرگ در بيماران ، ابتلا به عفونت هايي است که به دنبال ضعف ايمني (ناشي از ايدز) در آنها ايجاد شده و بدون درمان مناسب، فرد را به سوي مرگ سوق مي دهند.
بسياري از بيماران مبتلا به ايدز در واقع به دليل اينکه به طور جنبي به سوءتغذيه پروتئين- انرژي نيز مبتلا مي شوند، مي ميرند.
علاوه بر سوء تغذيه ناشي از کمبود پروتئين - انرژي، کمبود ساير مواد مغذي از جمله ويتامين ها، عناصر کمياب، اسيدهاي آمينه ضروري و اسيدهاي چرب چند غيراشباعي نيز موجب افزايش حساسيت مبتلايان به ايدز به بيماري هاي عفوني مي گردد. گاه داروهاي مصرفي مبتلايان به ايدز نيز موجب از دست رفتن برخي مواد مغذي از بدن فرد مبتلا مي شوند.
در واقع متابوليسم مبتلايان به ايدز دچار مشکل مي شود، به گونه اي که انرژي بيشتري مصرف مي کنند، چربي بدن آنها زودتر از بين مي رود و از دست دهي پروتئين نيز در اين افراد بيشتر است که به آن سندرم از رشد ماندگي (wasting) هم گفته مي شود.
رعايت تغذيه مناسب براي جلوگيري از سوءتغذيه، و تلاش براي بازتواني و جبران سوء تغذيه در مراحلي از بيماري که فرد به سوءتغذيه و عواقب آن گرفتار شده، به ارتقاي سلامت و طولاني شدن عمر او کمک شايان خواهد کرد.
نوتواني تغذيه اي در مبتلايان به ايدز نقش مهمي دارد. بدين منظور که مي توان در منزل، به افراد بيمار از طريق لوله معدي غذا رساند که اين امر موجب کاهش شدت و کاهش پيشرفت سوءتغذيه مي شود. برخي مطالعات نشان داده اند که دادن مکمل هاي تغذيه اي از جمله کالري کافي و اسيدهاي چرب امگا - 3 موجب کاهش شدت سوء تغديه و همچنين کاهش پيشرفت آن مي گردد. در کل بايد توجه داشت که تمام نيازهاي غذايي افراد عادي براي بيماران ايدزي فراهم شود و مقداري هم به آن افزود تا جوابگوي نياز افزايش يافته آنها باشد. اگر وضعيت تغذيه اين افراد در شرايط مناسبي نگه داشته شود، احتمال بيماري ها و عفونت ها نيز کمتر خواهد شد.

منبع: نشريه دنياي تغذيه

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.