ویروس ایدز و پرسش های پیرامون آن

تاریخ ارسال:ش, 09/11/1396 - 21:12
ایدز

ویروس اچ آی وی در خون، مایعات تناسلی افراد و همینطور شیر مادر آلوده یافت می شود. این ویروس همراه با این مایعات وارد بدن دیگران می شود.

راه های سرایت اچ آی وی:

۱- راه خونی

استفاده اشتراکی از سرنگ آلوده یا ابزاری که برای سوراخ کردن اعضای بدن استفاده می شود و آلوده هستند.
زخم یا بریدگی در بدن و تماس با مایعات آلوده به اچ آی وی
راه پیشگیری :خودداری از مصرف سرنگ های مشترک (بویژه معتادان تزریقی) (به همین علت چندین سال است که در کشور سرنگ استریل حتی بدون مجوز پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد(

۲- تماس جنسی

آمیزش جنسی با فرد آلوده بدون رعایت اقدامات پیشگیرانه
برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی، بهترین راه خودداری از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ایدز و یا استفاده از کاندوم های جنس “لاتکس” (نوعی پلاستیک) است. ذرات با ابعاد اچ آی وی نمی توانند از کاندوم لاتکس عبور کنند و اگر به درستی و به طور منظم استفاده شوند شیوه کاملا موثری در کاهش خطر انتقال بیماری محسوب می شوند.
هرچند تنها شیوه صد در صد موثر، خودداری کامل از آمیزش جنسی با شخص آلوده است.

۳- راه مادر به فرزند

نوزادان مادران آلوده ممکن است در دوران جنینی، هنگام تولد یا از طریق تغذیه از شیر مادرآلوده شوند.(این مورد بیشتر در کشورهای آفریقایی دیده شده است)

توجه

ویروس اچ آی وی در بزاق دهان شخص آلوده وجود دارد، اما میزان آن کم تر از حدی است که بتواند بیماری را منتقل کند.

توهمات پیرامون اچ آی وی

HIV به طرق زیر قابل سرایت نیست:
- از طریق هوا، سرفه و عطسه
- از طریق بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن
- از طریق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند ظروف و چاقو
- از طریق تماس با صندلی توالت
- از طریق حشرات، نیش یا گاز حیوانات
- از طریق شنا در استخرهای عمومی
- از طریق خوردن غذایی که توسط فرد آلوده به اچ آی وی تهیه شده باشد
در حال حاضر در ایران بیشترین راه انتقال ویروس ایدز همان استفاده از سرنگ های مشترک معتادان تزریقی می باشد، در عین حال انتقال از راه تماس جنسی بیشتر در زنان خیابانی و برخی همجنس بازان (بویژه معتاد)دیده می شود.

آخرین تحقیقات بدست آمده در مورد درمان ایدز

BBC - دانشمندان به تازگی مولکولی را شناسایی کرده اند که قادر است از به هم پیوستن ذرات ویروس HIV و تولید یک ذره عفونی کامل جلوگیری کند. آنها امیدوارند از این طریق به تولید دارویی جدید علیه ایدز دست یابند.
درمانهای فعلی علیه ایدز شامل ترکیبی از چند داروست که فعالیت پروتیینهای حیاتی ویروس را متوقف کرده و از ورود ویروس به درون سلولها جلوگیری می کند.
اما اخیرا دانشمندان دانشگاه ” هایدلبرگ ” آلمان، مولکولی موسوم به ” C.I.A ” را کشف کرده اند که به ذرات پوشش خارجی ویروس می چسبد و از تجمع آنها و تولید یک ویروس کامل و بدون نقص جلوگیری می کند.
محققان معتقدند : این یافته آنها، می تواند به عنوان یک راه فرعی برای متوقف کردن ویروس HIV باشد.
گرچه هنوز تنها راه برای درمان ایدز، جلوگیری از آلودگی با این ویروس است و پیشگیری از آن است ، اما دانشمندان امیدوارند : این کشف جدید آنها منجر به تولید یک داروی نو برای درمان ایدز باشد.
گفتنی است در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا آلوده به ویروس HIV هستند.

بعضى پرسش هاى رایج در مورد HIV

ایدز چیست؟

کلمه ایدز (AIDS) از حروف ابتدایى عبارت Acquired Immune Deficiency Syndrome ساخته شده است که به معنى «نشانگان نقص ایمنى اکتسابى»است. هر کسى با ویروس انسانى نقص ایمنى (Human Immune deficiency Virus) HIV آلوده شد و تست HIV مثبت پیدا کرد مبتلا به ایدز محسوب نمى شود.هنگامى تشخیص ایدز در یک فرد آلوده به HIV داده مى شود که یا تعداد مطلق سلول هاى CD۴ (گروهى از سلول هاى دفاعى بدن) به کمتر از ۲۰۰ عدد در هر میلى متر مکعب خون رسیده باشد یا عفونت هاى فرصت طلب ناشى از عواملى که نمى توانند در افراد سالم بیمارى ایجاد کنند در فرد به وجود آمده باشد.
چه مدت طول مى کشد تا آلودگى با HIV باعث بروز ایدز شود؟
در حال حاضر زمان متوسط بین عفونت با HIV و ظهور علایم ایدز بین ۸ تا ۱۱ سال است. این زمان به مقدار زیاد از فردى به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل بسیار از جمله وضعیت سلامتى و رفتارهاى فرد بستگى دارد. در حال حاضر با تجویز درمان هاى موجود که تکثیر ویروس را مهار مى کنند، مى توان سرعت ضعیف شدن دستگاه ایمنى را کند کرد. همچنین مى توان از بعضى از بیمارى هاى همراه با ایدز پیشگیرى یا آنها را درمان کرد. بنابراین تشخیص زودرس آلودگى به HIV امکان انتخاب هاى بیشتر درمانى و پیشگیرى را فراهم مى آورد.

آیا بین ایدز و سایر بیمارى هاى مقاربتى ارتباط وجود دارد؟

ابتلا به یک بیمارى مقاربتى خطر عفونت فرد با HIV را افزایش مى دهد، چه این بیمارى مقاربتى باعث ضایعه پوستى یا مخاطى شده باشد چه نه. بیمارى هاى مقاربتى با ایجاد التهاب و تحریک پوستى و ایجاد زخم مى توانند ورود HIV به بدن را ضمن مقاربت تسهیل کنند. اما اگر چنین زخم یا رخنه اى هم به وجود نیامده باشد تحریک التهاب و پاسخ ایمنى در ناحیه تناسلى به علت این بیمارى ها انتقال HIV را محتمل تر مى کند.

چگونه مى توان فهمید فردى به HIV آلوده شده است؟

تنها راه تعیین کردن اینکه فردى به HIV آلوده شده است، انجام آزمون تشخیص مخصوص آن است. بسیارى از افرادى که به HIV آلوده مى شوند تا سال ها علامتى ندارند و از طرف دیگر بسیارى از علایمى که براى ایدز ذکر مى شود با بیمارى هاى دیگر مشترک است.

HIV چگونه منتقل مى شود؟

HIV از راه تبادل این مایعات بدنى منتقل مى شود:
- خون (از جمله خون قاعدگى)
- منى
- ترشحات واژن
- شیر پستان
- خون بیشترین غلظت ویروس را دارا است و در مراتب بعد منى، ترشحات واژنى و شیر قرار مى گیرند.
- فعالیت هایى که امکان انتقال HIV را فراهم مى کنند شامل اینها هستند:
- مقاربت جنسى بدون پوشش
- تماس مستقیم با خون از جمله سرنگ هاى مشترک در معتادان تزریقى، انتقال خون یا برخى فرآورده هاى خونى، انتقال اتفاقى در تسهیلات بهداشتى و درمانى.
- مادر به نوزاد (در هنگام زایمان یا از طریق شیر مادر)
- این مایعات بدنى عفونت زا نیستند:
- بزاق
- اشک
- عرق
- مدفوع
- ادرار

آیا بوسیدن باعث انتقال HIV مى شود؟

تماس اتفاقى از طریق بوسه با دهان بسته یا بوسه «اجتماعى» خطرى از لحاظ انتقال HIV ندارد. اما از آنجایى که در بوسه با دهان باز (بوسه فرانسوى) امکان تماس با خون فرد وجود دارد، انجام این عمل با فردى که عفونت او با HIV مسجل است، توصیه نمى شود هر چند احتمال انتقال ویروس ایدز از این طریق بسیار کم است. آیا تماس هاى اتفاقى (مثل دست دادن، در آغوش گرفتن، نوشیدن آب از لیوان فرد مبتلا و…) باعث انتقال HIV مى شود.نه HIV از طریق تماس هاى روزمره در خانه، محل کار، مدرسه و مواردى از این قبیل منتقل نمى شود. HIV از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن یا بوسه اتفاقى منتقل نمى شود. همچنین نشیمنگاه توالت فرنگى، آبخورى ها، ظرف غذاخورى، لیوان آبخورى، غذا یا حیوانات خانگى عامل انتقال عفونت نیستند.HIV ویروس آسیب پذیر و شکننده اى است که نمى تواند مدت درازى خارج از بدن زنده بماند، بنابراین امکان انتقال آن از طریق غذا یا هوا وجود ندارد. HIV در خون، منى و ترشحات واژنى افراد مبتلا موجود است و تنها تماس هاى نزدیک در آمیزش جنسى یا استفاده از سرنگ مشترک باعث انتقال آن مى شود.

آیا زن آلوده مى تواند HIV را ضمن مقاربت جنسى به مرد منتقل کند؟

بله. اگر زنى به HIV آلوده باشد، ویروس در ترشحات واژنى و گردنه رحم او وجود دارد و ضمن مقاربت ویروس از طریق پیشابراه مرد یا بریدگى ها و خراشیدگى هاى آلت تناسلى وارد بدن او مى شود. وجود سایر بیمارى هاى مقاربتى احتمال انتقال را بیشتر مى کند.

آیا کاندوم در پیشگیرى از انتقال HIV موثر است؟

مطالعات متعدد نشان داده است که کاندوم هاى ساخته شده از لاتکس در صورتى که به طور صحیح و مداوم استفاده شود در پیشگیرى از انتقال HIV بسیار موثر است. این مطالعات نشان داده است که حتى با تماس هاى جنسى مکرر، ۹۸ تا ۱۰۰ درصد افرادى که به طور صحیح و مداوم استفاده کرده اند از آلودگى مصون مانده اند.

چه مدت پس از در معرض قرارگیرى احتمالى باید تست HIV انجام داد؟

مدت زمانى که طول مى کشد تا در فردى که ویروس ایدز وارد بدنش شده است، آنتى بادى تولید و تست HIV او مثبت شود را «دوره پنجره اى» (Window period) مى نامند. این مدت معمولاً حدود ۱۲ هفته تا سه ماه طول مى کشد اما در موارد نادرى ممکن است تا شش ماه هم به طول انجامد.

معنى یک تست مثبت و یک تست منفى چیست؟

یک تست مثبت به این معناست که:
– شما ویروس عامل ایدز را در بدن خود دارید.
- شما مى توانید دیگران را نیز آلوده کنید و باید اقدامات احتیاطى را رعایت کنید.
تست منفى به این معناست که شما آنتى بادى هاى ناشى از ویروس ایدز را در خون خود ندارید.
تست منفى به این معنا نیست که:
- شما با HIV آلوده نیستید (ممکن است در دوره پنجره اى باشید)
- شما نسبت به ایدز مصون هستید
- شما نسبت به عفونت مقاومت دارید
- - شما هرگز ایدز نخواهید گرفت

اگر تست HIV من مثبت باشد، به این معناست که خواهم مرد؟

مثبت بودن تست HIV به این معناست که شما ویروس عامل ایدز را در بدن خود حمل مى کنید. مثبت بودن این تست به این معنا نیست که در حال حاضر ایدز دارید و نیز این به این معنا نیست که شما خواهید مرد. گرچه علاجى براى ایدز وجود ندارد، بسیارى از عفونت هاى فرصت طلبى که در بیماران مبتلا به ایدز به وجود مى آید را مى توان کنترل یا برطرف کرد و یا از آنها پیشگیرى کرد. از طرف درمان هاى موجود مى تواند تکثیر ویروس را مهار کند. در حال حاضر به طول عمر و کیفیت زندگى مبتلایان به ایدز به میزان قابل توجهى افزوده شده است.

منبع:http://www.academist.ir 

 

مطالب مرتبط: 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.