مشکلات سلامتی بعد از ۵۰ سالگی!

تاریخ ارسال:د, 12/07/1396 - 02:15
مشکلات سلامتی بعد از ۵۰ سالگی!

هنگامی که شما از ۵۰ سال میگذرید، ممکن است دچار برخی از بیماری هایی شوید که به طور ناگهانی و دردناکی ظاهر خواهند شد. درد و رنجی که زمان جوانی خیلی نگران کننده نبوده است، می تواند نشانه ای از مشکلات بزرگتر در سنین میانسالی باشد. در این مقاله به شرح برخی از این مشکلات می پردازیم.

سکته قلبی

سکته قلبی یکی از بیماری ها با آمار بالا است: ۷۳۵۰۰۰ نفر در سال یک سکته قلبی را تجربه میکنند. احتمال ابتلای مردان ۵۰ سال به بالا به بیماری های قلبی یک نفر از دو نفر است. شایع ترین علائم سکته قلبی درد قفسه سینه، تنگی نفس و درد در پشت، شانه، یا گردن هستند. همچنین ممکن است تعریق، احساس سرگیجه، و یا حالت تهوع داشته باشید. اگر وزن سالم داشته باشید، سیگار نکشید، و ورزش منظم انجام دهید، ریسک حمله قلبی در شما پایینتر می آید.

سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون به بخش هایی از مغز شما آن طور که باید نمی رسد، و آن دسته از سلول های مغز شروع به مردن میکنند. اگر به صورت ناگهانی دچار ضعف یا بی حسی در صورت، بازوها، و یا پاها شدید، یا تعادل خود را از دست دادید، و در صحبت کردن دچار مشکل شدید،فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. اگر فشار خون خود را کنترل کنید، رژیم غذایی با کلسترول پایین داشته باشید، استرس خود را مدیریت کنید، ورزش کنید، و همچنین با ترک سیگار، میتوانید شانس ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهید.

آنوریسم

بسیاری از تغییرات شیوه زندگی که میتوانند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند، احتمال ابتلا به آنوریسم را نیز کاهش میدهند. آنوریسم زمانی اتفاق می افتد که دیواره شریان ضعیف و برآمده میشود. در صورتی که آن دیواره از بین برود، می تواند به خونریزی داخلی جدی و یا سکته منجر شود. علائم این مشکل شامل درد، تهوع، سرگیجه، پوست رنگ پریده، و ضربان قلب سریع هستند.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا، تکه های سخت صفرا است، مایعی که کمک می کند تا بدن شما از شر مواد زائد خلاص شود. آنها در خروجی کیسه صفرا، که عضو کوچکی در زیر کبد شما است، گیر میکنند. اندازه آنها می تواند از یک دانه شن تا یک توپ گلف متغیر باشد و می تواند موجب درد شدید در قسمتفوقانی شکم یا پشت ناف شما شود. اگر چاق هستید، مبتلا به دیابت و یا بیماری کرون می باشید، و یا ورزش نمی کنید، بیشتر احتمال دارد دچار این بیماری شوید.

پانکراتیت حاد

گاهی اوقات، سنگ کیسه صفرا می تواند موجب پانکراتیت حاد شود. پانکراتیت حاد التهاب پانکراس است، پانکراس آنزیم ها و هورمون هایی مانند انسولین که به هضم کمک میکنند، را تولید میکند. پانکراتیت حاد باعث درد شدید معده، تهوع، استفراغ و تب میشود و می تواند تهدید کننده زندگیباشد. در صورت بروز این نشانه ها، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. همچنین این بیماری میتواند ناشی از سطح بالای کلسیم و یا یک نوع چربی تحت عنوان تری گلیسیرید ها باشد.

شکستن استخوان ها

شکستگی استخوان می تواند در هر سنی رخ دهد، اما با بالا رفتن سن استخوان های شما ممکن است شکننده تر شوند و احتمال بیشتری برای شکستن وجود دارد. از دست دادن استخوان ها تحت عنوان پوکی استخوان شناخته شده است، و به طور ویژه در زنان مسن رایج است. کلسیم و ویتامین Dمی تواند سرعت آن را کاهش دهد و یا بدتر شدن آن را متوقف کند، و برخی داروها می توانند کمک کنند استخوان ها سالم بمانند و یا حتی به بازسازی آنها کمک کنند.

سرگیجه

اگر به طور ناگهانی گیج شدید، ممکن است دچار سرگیجه خوش خیم شده باشید. اگر بلورهای ریز در گوش داخلی شما، که به کنترل تعادل کمک میکنند، رسوب کنند، این اتفاق رخ میدهد. با بالا رفتن سن ابتلا به این مشکل بیشتر میشود، احتمالا به این دلیل که بلورهای کلسیمی رسوب میکنند. پزشک می تواند این مشکل را با یک سری حرکات سر که این ذرات را سرجای خود حرکت میدهند، درمان کند.

جداشدگی شبکیه

شبکیه چشم یک لایه حساس به نور در چشم شماست که به مغز شما میگوید چه می بینید. اگر شبکیه از دیواره بیرونی چشم شما دور شود، اکسیژن و چیزهای دیگری که نیاز دارد، دریافت نخواهد کرد. ممکن است لکه های معلق یا چشمک هایی از نور را ببینید. احتمال دارد به طور دائم بینایی خود را از دست دهید، بنابراین فورا به پزشک مراجعه کنید. این مشکل در افرادی که بسیار نزدیکبین هستند و یا عمل جراحی آب مروارید و یا سایر بیماری های چشم داشته اند، شایع تر است.

سنگ کلیه

این توده های سخت، معمولا از کلسیم ساخته شده اند، که در کلیه های شما تشکیل میشوند. آنها اغلب بدون خطر از بدن شما عبور میکنند، اما سنگ هایی که بزرگتر هستند ممکن است بسیار دردناک باشند و باعث خونریزی یا عفونت و یا جلوگیری از جریان ادرار شوند. سنگ کلیه در مردان شایعتر از زنان است. شما می توانید با نوشیدن مقدار زیادی مایعات در روز به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کنید. آب بهترین نوشیدنی است.

ذات الریه

افراد بالای ۵۰ سال در معرض خطر بالاتری از نوع پنومونی ناشی از باکتری، نه ناشی از ویروس این بیماری هستند. ذات الریه پنوموکوکی، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد مسن تر بیشتر احتمال دارد دچار این بیماری شوند چرا که سیستم ایمنی بدن افراد با بالا رفتن سن ضعیف تر میشود. اما واکسنی برای این بیماری وجود دارد، و CDC این واکسن را برای تمام افراد بالای ۶۵ سال توصیه میکند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاع به آهستگی پیشرفت می کند، اما می تواند به طور ناگهانی بروز کند. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که کانالی که در ستون فقرات شما طناب نخاعی و دیگر اعصاب شما را نگه میدارد، معمولا به دلیل ورم مفاصل، تنگ میشود. اعصاب می توانند باریک و یا فشرده شوند که باعث درد، بی حسی و درد در کمر یا گردن شما میشود. این مشکل می تواند با دارو یا فیزیوتراپی، یا در برخی موارد، جراحی درمان شود.

نقرس

نقرس با درد ناگهانی و تورم در یکی از مفاصل، اغلب انگشت شست پا، خود را نشان میدهد. این بیماری شکلی از آرتریت ناشی از تجمع اسید اوریکدر بدن شما است. اگر برخی داروهای خاص برای فشار خون بالا مصرف میکنید، گوشت قرمز و صدف دریایی می خورید، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری هستید. شیرین کننده نوشابه شناخته شده به عنوان فروکتوز و همچنین چاقی خطر ابتلا به نقرس را افزایش میدهند.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی رخ میدهد که یک لخته خون در یکی از رگ های خونی در یکی از ریه های شما گیر کرده باشد. پس از ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به این مشکل افزایش می یابد، و می تواند جدی باشد، بنابراین اگر دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس ناگهانی و سرگیجه شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. همچنین ممکن است سرفه خونی، درد ساق پا، و پوست رنگ پریده یا مایل به آبی داشته باشید. لخته خون اغلب در پا شروع می شود، بنابراین نشانه اولیه میتواند تورم یا درد در یکی از ساق های پا باشد.
اگر بیماری قلبی داشته باشید یا اخیرا جراحی انجام داده باشید، و یا در وضعیتی قرار گرفته باشید که به مدتی طولانی کشش و گرفتگی در پا ایجاد شود (مانند نشستن در هواپیما و یا ماشین)، خطر ابتلا به آمبولی ریوی بالا می رود.

منبع : سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.