تراخم

تاریخ ارسال:ي, 12/06/1396 - 21:07
تراخم
استاد ضیایی

تراخم یک بیماری چشمی است و یک نوع عفونت محسوب می شود و به خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. در این بیماری فرد مبتلا به ورم ملتحمه می شود که در روایات از آن به رَمَد تعبیر شده است. اگر این بیماری همراه با آلودگی باکتریایی باشد به تراخم می انجامد و اگر شدید شود چشم انسان کور می شود.
تراخم از بیماری های برگشت پذیر است. در این بیماری، بر روی پرده ی نارک ملتحمه زخم ایجاد می شود. این پرده از داخل کل سطح کره ی چشم را گرفته است. تراخم گاه موجب ایجاد زخم بر روی قرنیه می شود و حتی پلک انسان گاه شوره بسته و زخم می شود.
بیماری تراخم ممکن است ماه ها به طول انجامد.
تراخم در مناطق فقیر نشین و مناطقی که بهداشت فردی و اجتماعی رعایت نمی شود، بیماری تراخم بیشتر دیده می شود.
در این بیماری، ابتدا چشم ها قرمز می شوند و آبریزش پیدا می کنند. بعد از حدود یک ماه توده ی کوچکی به رنگ صورتی در داخل پلک بالای چشم ایجاد می شود.
درمان گاه به نوع داروی شیمیایی است که از کپسول های خوراکی تتراسکلین استفاده می شود که هر شش ساعت یک عدد از آن باید مصرف شود. همچنین است مصرف پماد چشمی آن. در تراخم شدید چشمی پماد یک درصد چشمی تجویز می شود.
در داروی گیاهی، جوشانده ی برگ بارهنگ قوی ترین داروی ضد تراخم است که طی چند روز هر بار چندین قطره از آن در ساک چشم مریض باید چکانده شود. باید توجه داشت که هیچ قطره ای را نباید بر روی عدسی چشم چکاند. همچنین اگر چشم اشک ریزش داشت نباید حتی با دستمال بهداشتی داخل چشم را خشک کرد بلکه باید خارج آن را خشک نمود. این دارو بعد از حدود سه روز موجب رفع بیماری می شود.
جوشانده ی برگ بارهنگ قوی ترین دارو برای درمان آسم است. همچنین انسان باید سعی کند از محرک هایی مانند تخمه، شوری، مواد تفت دادنی و امثال آن استفاده نکند و در محیط بسته زیاد نباشد.
-------------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.