تالاسمی

تاریخ ارسال:س, 12/01/1396 - 17:48
تالاسمی

تالاسمی که یک نوع بیماری ژنتیکی است یکی آلفا و دیگری بتا. تالاسمی بتا گاه خفیف است که به آن مینور می گویند و گاه شدید است که به آن ماژور می گویند.
یکی از عوارض تالاسمی کم خونی است و در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت های بدن کم می شود. تالاسمی به شکل ارثی انتقال می یابد.
تالاسمی ماژور یک بیماری جدید محسوب می شود که موجب کندی رشد و اختلالاتی در جمجمه ی کودک می شود.
تالاسمی مینور غالبا ایجاد مشکل نمی کند.
تالاسمی به علل وجود نقصی در ژن تولید کننده ی هموگلوبین پدید می آید یعنی کودکی که از پدر و مادر خون ژن ناقص را به ارث برده است به تالاسمی ماژور مبتلا می شود در نتیجه قادر به تولید هموگلوبین طبیعی نیست در نتیجه گلوبولهای قرمز خون در او کوچک و شکننده شده و به سرعت خراب و مچاله می شود و ایجاد تالاسمی می کند.
اگر این ژن معیوب از یکی از والدین به ارث رسیده باشد تالاسمی در کودک خفیف رخ می دهد. در این نوع از تالاسمی فرد مبتلا باید اسیدفولیک و سایر مکمل ها را دریافت کنند. همچنین است مصرف شیره ی خرما، انگور و توت که به نسبت مساوی با هم قاطی شود و روزی یک قاشق غذاخوری از آن مصرف شود.
در تالاسمی خفیف، گلوبولهای خون کمی کوچک تر از حد طبیعی است ولی مشکلی ایجاد نمی کند.
اما در تالاسمی شدید این علائم در کودک بروز می کند:
رنگ پریدگی
خستگی مزمن
تنگی نفس

تورم شکم که ناشی از تورم کبد و تورم طحال (سپرز) است. اگر طحال بزرگ شده باشد آن را با جراحی بر می دارند. حتی در موارد شدید پیوند مغز استخوان نیز لازم است.
رشد جسمی کم و رشد جنسی تأخیری
استخوان جمجمه و صورت ضخیم می شود زیرا مغز استخوان در آنها توسعه می یابد.
تالاسمی با آزمایش خون قابل تشخیص است. برای درمان تالاسمی ماژور باید به طور منظم در هر ماه به فرد خون تزریق شود. همچنین مخلوط سه شیره و سایر موارد گفته شده در آنها نیز ضرورت دارد و درصد بیماری را در آنها کاهش می دهد.
البته تزریق خون موجب می شود که مقدار قابل توجهی از آهن وارد بدن شود و تجمع این مقدار از آهن به اعضایی از بدن مانند قلب و کبد آسیب وارد می کند و حتی به لوز المعده و پانکرات نیز ضرر وارد می شود. بنا بر این مبتلایان به تالاسمی پیشرفته مجبور هستند از آمپول های مخصوص استفاده کنند.
آمپول دسفرال که در ایران تولید می شود باید هر شب توسط این بیماران مورد استفاده قرار گیرد.
برای پیشگیری از به دنیا آمدن فرزندان مبتلا به تالاسمی باید قبل از ازدواج مشاوره ی ژنتیکی انجام داد تا مشخص شود که آیا در پدر و مادر ژن معیوب وجود دارد یا نه.
در مؤسسات پزشکی و دندانپزشکی باید دقت کرد که خون و ترشحات بدن مریض غالبا آلوده است از این رو یا باید لوازم، یک بار مصرف باشد و یا بهداشتی بوده و ضد عفونی شود.
--------------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.