بوتولیسیم

تاریخ ارسال:س, 11/17/1396 - 23:13
بوتولیسم
استاد ضیایی

بیماری بوتولیسم یک مسمومیت شدید کشنده است که بر اثر مصرف غذاهای صنعتی مخصوصا مصرف غذاهای کنسرو شده که فاسد هستند پدید می آید.
غذاهای کنسرو شده وقتی مانده و فاسد می شود و یا تاریخ مصرف آنها می گذرد ایجاد مسمومیت می کند و این مسمومیت توسط یک نوع باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود که در فضای فاقد هوا (خلأ نسبی) در قوطی های کنسرو رشد کرده، ایجاد سم می کند.
علائم بیماری بوتولیسم:
1.سردرد
2.ضعف
3.یبوست
4.فلج عصبی که موجب اختلال بینایی، تنفسی و اختلال در بلعیدن غذا می شود.
نشانه های این بیماری معمولا از هجده تا سی و شش ساعت بعد از مصرف غذاهای فاسد صنعتی بروز می کند. در سی درصد موارد، فرد مسموم می میرد زیرا تشخیص این بیماری دیر هنگامی می باشد و فلج اعضای تنفسی نیز رخ می دهد. یعنی تا بخواهند تشخیص دهند که مسمومیت رخ داده ناشی از چیست، کمی زمان می برد.
برای پیشگیری از بیماری بوتولیسم باید از مصرف غذاهای صنعتی مانند کنسروها اجتناب کرد و در صورت اضطرار در مصرف، باید توجه داشت که قوطی کنسرو باد نکرده باشد در غیر این صورت، کنسرو مشکوک به تکثیر باکتری مزبور می باشد. همچنین باید به تاریخ مصرف کنسرو توجه کرد حتی اگر متورم نشده باشد و اگر تاریخ مصرف آنها باقی است باید آنها را به مدت ده دقیقه بجوشانیم تا باکتری مزبور بر اثر حرارت از بین برود.
-----------------
منبع: ارتباط شیعی

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.