نقش هورمون استانيوكلسين در باروری و تكامل جنين

تاریخ ارسال:چ, 11/11/1396 - 20:43
هورمون استانيوكلسين
اصغر طالبیان، كارشناس ارشد بیوشیمی

در گردهمایی علمی باروری و ناباروری كه اخیرا در پژوهشكده فناوری های نوین جهاد دانشگاهی ابن سینا برگزار شد، عنوان شد كه تخمدان ها دارای نوعی هورمون هستند كه در باروری و تكامل جنین نقش دارد.
به گزارش پژوهشكده ابن سینا به نقل از خبرنگار طب ضیاءالصالحین، اصغر طالبیان، كارشناس ارشد بیوشیمی و عضو هیات مدیره این پژوهشكده گفت: استانیوكلسین نوعی هورمون است كه در حالت طبیعی در سرم یافت نمی شود بلكه به طور موضعی ترشح شده و عمل می نماید.
وی با اشاره به منابع ترشح این هورمون در بدن افزود: تعداد زیادی از بافت های پستانداران نظیر تخمدان، غده آدرنال، بیضه، پروستات، غده تیروئید ، مغزاستخوان، كبد، كلیه، طحال،جنین و جفت، قلب، ماهیچه، شش ها و پانكراس استانیوكلسین ترشح می كنند.
وی ادامه داد: اگرچه نقش اصلی این هورمون در تنظیم كلسیم و فسفر بدن است استانیوكلسین در تمایز سلول های نورون، رگزایی، ترمیم زخم ها، باروری و تكامل جنین و در سرطان تاثیر داشته و نقش های كلینیكی خود را با خاصیت حفاظتی برای این سلول و ممانعت از مرگ سلولی به واسطه كلسیم ایفا می كند.
به این صورت كه با ممانعت از ورود كلسیم از تغییر حجم این سلول ها جلوگیری كرده و بدین ترتیب سبب كاهش فرآیند مرگ سلولی بواسطه كلسیم می شود.
طالبیان تاكید كرد: استانیوكلسین نه تنها در سلول های تخمدان بلكه در سلول های لوتئینه شده و تخمك و فولیكول ها نیز وجود دارد كه نشان دهنده نقش پاراكرینی این هورمون است و گفته می شود كه وجود این هورمون در تخمدان احتمالا به دلیل نقش حفاظتی این هورمون برای سلول های لوتئینی و فولیك ها می باشد.

منبع : پزشکان بدون مرز

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.