انواع قرص های ضد بارداری موجود در بازار دارویی ایران/بخش دوم

تاریخ ارسال:س, 10/05/1396 - 00:00
قرص ضد بارداری جدید

قرص شیردهی یا لاینسترنول Lynestrenol
قرصهای سفید رنگ در بلیسترهای28 عددی هستند. این قرصها دارای جزء استروژنی نیستند چون استروژن ترشح شیر را کم می کند و ممکن است اثرات سویی بر شیرخوار داشته باشد. به این نوع داروها مینی پیلmini-pillهم گفته می شود.
داروهای نسل جدید در بازار ایران:
همانگونه که اشاره شد این داروها نسبت به گروه قبلی سابقه کمتری در بازار ایران دارند و داروهای جدیدتری محسوب می شوند. تفاوت آنها استفاده از پروژستینهای جدیدتر و با عوارض کمتر، استفاده از آنها در برخی حالتها یا بیماریهای زمینه ای(ماتند آکنه و …) است؛ وگرنه مکانیسم عمل، درصد شکست آنها با گروه کلاسیک تقریبا یکسان است.
داروهای این گروه شامل روکین، مارولون، مارولین،کنتراسمین، دزوسپتیو، یاسمین می باشد.
از داروهای فوق دزوسپتیو و مارولون و مارولین یکی هستند و همان کنتراسپتیو DE می باشند. (با نامهای تجاری مختلف) .
فقط ذکر این نکته در مورد داروهای فوق ضروری است که این داروها دارای جزء پروژسترونی، دزوژسترول Desogestrel وجزء استروژنی اتینیل استرادیول هستند. مقدار آنها به ترتیب 0٫15 و 0٫03 میلی گرم است.
دزوژسترول Desogestrel بعنوان نسل سوم کنتراسپتیوهای خوراکی در مواردی مانند دیابت و یا اختلالات چربی مفید است.
داروی روکین و کنتراسمین و یاسمین ترکیب مشابهی هستند که حاوی3 میلی گرم درسپیرونونdrospirenoneبه عنوان پروژستین و 0٫03 میلی گرم اتینیل استرادیول به عنوان عامل استروژنی است .
روکین داروی نسبتا جدید از گروه داروهای ضد بارداری خوراکی یا OCP است ( داروی ترکیبی با ترکیب استروژن و پروژستین ) که حاوی3 میلی گرم درسپیرونونdrospirenone به عنوان پروژستین و 0.03 میلی گرم اتینیل استرادیول به عنوان عامل استروژنی است.
مکانیسم اثر این دارو هم مانند سایر داروهای این دسته مهار تخمک گذاری از طریق سرکوب LH و FSH است.
طرز مصرف آن در رژیم های21 روزه که با شروع اولین روز قاعدگی مصرف قرصها ترجیحا بعد از شام و یا موقع خواب شروع شده و تا 21 روز ادامه می یابد .
مهمترین حسن این دارو نداشتن فعالیت آندروژنی است بنابراین در خانمهای دارای آکنه یا مشکلاتی مانند هیرسوتیسم (افزایش و یا وجود موهای غیرطبیعی و زاید) استفاده از روکین توصیه می گردد (که هم نوعی درمان می باشد و هم خود این داروی هورمونی باعث افزایش آکنه یا موهای زاید نمی گردد).چند مزیت دیگر آن عبارتند از:استفاده از آن در درمان آکنه و هیرسوتیسم و نیز PMS یا سندرم پیش قاعدگی - احتمال حاملگی با مصرف صحیح این دارو کمتر از 1 درصد است.
آنچه باید در مورد دارویدزوسپتیو یا مارولون یا DE بدانیم.
دسته دارویی : ضدبارداری خوراکی حاویاستروژن پروژستین این دارویپیشگیریاز بارداریجزو جدیدترین داروهایپیشگیریدر ایران است که در آن میزان هورمونهایاستروژن و پروژسترونی برایبه حداقل رساندن عوارض خیلی خیلی کم شده است و نوع آنها با هورمونهایسنتی استفاده شده در قرصهایقدیمی تر مثل HD یا LD نیز تفاوت یافته است.ترکیبات موجود در قرص :دزوژسترول + اتنیل استرادیولاین دارو از دسته OCP یا داروهایضد بارداریخوراکی است.طریقه اثر یا خواص فارماکولوژیکی :با اثر بر هورمونهایLH وFSH از تخمک گذاریجلوگیریمی کند.
موارد منع مصرف : ترومبوفلیبیت، اختلالات ترومبوآمبولیک، بیماریهای قلبی- مغزي، سکته قلبی و مغزي، نارسایی قلبی، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم، تومورهای کبدي، باردارییا موارد مشکوك به بارداري، خونریزیهای غیر طبیعی.
موارد هشدار :سیگار خطر بروز عوارض قلبی را افزایش می دهد. مخصوصا در سنین بالای35 سالگی.
عوارض جانبی :افزایش خطر ابتلا به ترومبوفلیبیت، ترومبوز عروق کرونر و ترمبوز مغزي، افزایش فشار خون، بیماری کیسه صفرا، میگرن، افسردگی، سردرد، راش و حساسیت پستانها و عدم تحمل لنزهای تماسی.البته باید توجه داشت که عوارض گفته شده همزمان یا در هر کسی دیده نمی شود و اغلب این دارو براحتی تحمل می شود.
نکات
مهم : در دوران شیردهی بهتر است مصرف نشود چون نشانه هایی از ترشح آن در شیر مادر و اثر روینوزاد گزارش شده است.قبل از شروع استفاده از فشارخون و کارکرد قلب و میزان چربی خون مطلع شوید.در اولین دوره مصرف بهتر است برایحصول نتیجه مورد نظر از یک روش دیگر بارداریمثل کاندوم استفاده شود.مصرف این قرص یکبار در 24 ساعت است.
 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.