میوه درمانی - سیب

تاریخ ارسال:ج, 09/17/1396 - 19:07
سیب درمانی
نویسنده: فرزانه محمد حسینی

سیب؛ داروخانه طبیعی
درخت سیب داراى فرم ها و نژادهاى اصلاح شده و به عنوان سیب در باغبانى کشت مى گردد. قسمتى که مورد استفاده قرار مى گیرد ساقه، برگ، پوست خارجى و میوه آن است.

ترکیبات شیمیایی:
قسمت هاى مختلف درخت سیب داراى ترکیباتى به شرح زیر است؛ برگ درخت سیب؛ پوست و ریشه آن داراى گلوکزیدى بنام فلوریزین است. میوه سیب داراى ترکیب شیمیایى متفاوت برحسب نژادهاى مختلف است. ولى به طور کلى مواد مختلفى به نسبت هاى زیر در آن یافت مى شود82 ؛ تا 86 درصد آب، 6 تا 16 درصد مواد قندی، 19 درصد سلولز، 4 درصد لیگنین از اسیدهاى آلى آزاد، مواد چرب، مواد آلبومینوئیدى و داراى کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن و ویتامین هایى از جمله: C، PP،1A ، 2A، .A در هر 100 گرم سیب 25 گرم ویتامین A، 15 گرم ویتامین B و 20 گرم ویتامین C وجود دارد، ویتامین هاى سیب بیشتر در پوست سیب و بشره قرمزرنگ آن یافت مى شد. هر 100 گرم سیب 128 کالرى انرژى ایجاد مى کند. دانه سیب داراى 24 تا 27 درصد روغن آمیگدالین و آنزیم هاى مختلف مانند اکسیداز و پکتاز است، در پوست سیب ماده اى به نام (آلفا - فارنه سن) وجود دارد.

خواص درمانى سیب:
قسمت هاى مختلفى که داراى خواص درمانى است به این شرح مى باشد؛ پوست درخت سیب به علت دارا بودن فلوریزین اثر تب بر به نحو ملایم دارد، پوست و ریشه درخت سیب، همان اثر خواص پوست درخت سیب یعنى ساقه را دارد و براى پوست و ریشه اثر درمانى قطعى تر از پوست و ساقه قائلند، پوست خشک شده سیب در درمان بسیارى از بیمارى ها از جمله نقرس، ورم مفاصل، رماتیسم و ناراحتى هاى کلیوى مفید است برگ درخت سیب اثرى شبیه به پوست خارجى میوه دارد. معمولا به حالت دم  کرده به کار مى رود، دم کرده برگ درخت این میوه در افزایش مقدار ادرار و دفع التهاب کلیه و مثانه به کار مى رود و همچنین فلوریزین موجود در پوست تازه درخت سیب باعث از بین رفتن تب و ضد رماتیسم نیز مى باشد.
خوردن سیب در صورتى که کاملا رسیده باشد اثر ملین و ضد اسهال و مدر و آرام کننده دارد. سیب پخته ملین است مخصوصا اگر با کره پخته شود.با مصرف این میوه بى خوابى رفع و خواب آرام به انسان دست مى دهد.خوردن سیب چه به صورت خام و چه به صورت پخته مانع تشکیل اسیداوریک در بدن مى شود و براى آن دسته از بیمارانى که دچار ناراحتى هایى از جمله اگزماهاى مزمن، مبتلایان به چاقی، برافروختگی، تصلب شرائین و بواسیر هستند توصیه مى گردد. شیره سیب از بسیارى از بیمارى ها جلوگیرى به عمل مى آورد به طور مثال در سرماخوردگى ها، گرفتگى صدا، سرفه، برونش ها و بیمارى هاى سینه، حالات عصبى و غیره موثر است. مصرف سیب وحشى در رفع اسهال هاى ساده اثر درمانى بسیار زیادى دارد. تحقیقات در این زمینه نشان مى دهد که با مصرف سیب ورم حاد یا مزمن روده کاهش مى یابد. باتوجه به اثر درمانى سیب و اینکه مقادیر زیاد این میوه نمى تواند به مصرف اطفال برسد، عده اى را بر آن داشت که از این میوه مفید حداکثر استفاده را در طبابت به عمل آورند و به جاى آن از گردسیب خشک شده تحت نام آلپونا براى مصارف درمانى اطفال استفاده به عمل آورند، این گرد در هر مایعى قابل حل مى باشد.
پکتین کافى در سیب باعث پایین آمدن کلسترول خون مى شود، مصرف روزانه 300 تا 400 گرم سیب، کلسترول خون را به میزان 10 تا 20 درصد پایین مى آورد، حتى مردم انگلستان معتقدند که با مصرف یک سیب در روز پزشک به خانه راه پیدا نمى کند، سیب درحفظ قدرت و فعالیت کلیه ها بسیار سودمند است.منیزیمى که در سیب و تره فرنگى وجود دارد باعث حرکت معده و روده مى شود و به همین سبب عمل هضم را آسان مى کند و همچنین مقاومت بدن انسان را در برابر بیمارى هاى عفونى و بیمارى هایى که امیدى به بهبود آنها نیست مانند (سرطان) زیاد مى کند. حضرت علی(علیه السلام) در این باره مى فرمایند:سیب بخورید که معده را دباغى مى کند، و امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند که: به بیماران مبتلا به تب سیب بخورانید که این میوه بسیار سودمند است و چیزى سودمندتر از آن نیست. سیب اثر تصفیه کننده خون و حیاتبخش در کارهاى فکرى دارد. به همین علت هم براى خانم هایى که دوران باردارى را سپرى مى کنند مفید مى باشد و هم در رفع خستگى هاى جسمانى بخصوص براى ورزشکاران بسیار مفید مى باشد. از شیره سیب پخته مى توان به صورت غرغره در رفع آنژین استفاده کرد و نتیجه مطلوب را حاصل نمود.
این میوه خاصیت پاک کردن سموم معده و روده ها را دارد، این میوه هم قدرت غذایى دارد و هم به علت داشتن مواد قلیایى اسید اوریک را حل و ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل مى سازد. این میوه براى بیمارى هاى کبدی، مجارى ادرار و سینه درد بسیار مفید مى باشد. این میوه به علت داشتن مقادیرى فسفر، اعصاب و مغز را تقویت مى کند. آهن موجود در سیب براى خون، پتاس براى قلب و ید براى تقویت سیب آدم مى باشد. خوردن سیب بعد از وعده هاى غذایى به هضم و جذب غذا کمک بسیارى مى کند. این میوه به طور کلى یک داروخانه مفید و بدون ضرر است.کسانى که دهان و دندان آنها چرکى و بوى نفس بدى دارند ابتدا مقدارى جعفرى را در دهان بجوند و بعد تفاله آن را به بیرون بریزند و بعد یک عدد سیب را خوب بجوند و بعد از جویدن آن را بخورند. از این طریق است که باعث مى شود از بوى بد دهان رها شوند. طرز تهیه جوشانده اى که از سیب درست مى شود و مصرفش باعث پایین آوردن کلسترول اضافى خود مى گرد به شرح زیر مى باشد؛ ابتدا یک قاشق سوپخورى پوست خشک سیب را ریز ریز کرده در یک فنجان بزرگ آب جوش ریخته و روى آتش بگذارید تا به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس آن را بعد از سرد شدن صاف کنید و بنوشید. از این جوشانده روزى 2 فنجان بعد از صبحانه و شام میل کرده، قطعا با این دستور، کلسترول خون شما کم خواهد شد و براى زخم هایى که خیلى دیر بهبود پیدا مى کند مى توان سیب پخته شده در شیره سیب یا مخلوط شیره سیب به نسبت مساوى با روغن زیتون را بر روى زخم ها گذاشته تا نتیجه مطلوبى حاصل گردد.
کلام آخر اینکه سیب مى تواند در جوانی، سلامت و تقویت پوست صورت نقش بسزایى داشته باشد مشروط بر آنکه به حالت تازه به کار رود. 
با مصرف هرچه بیشتر میوه ها و سبزى ها سلامتى را به بدن خود هدیه بدهیم.

 

منبع: روزنامه رسال

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.