دوفاستون

تاریخ ارسال:ش, 12/26/1396 - 03:02
دوفاستون

موارد مصرف دوفاستون
1.درمان آندومتریوز
2.سقط عادتی
3.بعضی از انواع خونریزی غیرفونکسیونل رحم
4.قاعدگی دردناک
5.فقدان قاعدگی
6.سندرم پیش از قاعدگی
7.به منظور جانشین هورمون درمانی
موارد منع مصرف
در کارسینوم پستان یا اعضای تناسلی، بیماری کبدی، سقط فراموش شده و اختلالات ترومبوتیک نباید مصرف شود.
عوارض جانبی:
ترومبوفلبیت- آمبولی ریوی-ترومبوز شبکیه-لکه بینی-خونریزی های نابجا-تغییر اشتها-ورم قوزک پا
نحوه مصرف
نحوه مصرف آن نیز با توجه علت آن فرق می کند. ولی رایج ترین شکل مصرف آن معمولاً از شب 16 قاعدگی (منظور از روز اوّل خونریزی است. روز اوّل خونریریزی، روز 1 محاسبه می شود.) شبی 1 عدد به مدت 10 شب است و پس از قطع آن، معمولاً بین 10 - 3 روز بعد، خونریزی سیکل قاعدگی رخ می دهد. در فاصله بین پریودها هم می توانند به قصد بارداری، نزدیکی داشته باشند.
فارماکوکینتیک
دیدروژسترون از دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و متابولیسم آن کبدی بوده و از راه کلیه ها دفع می شود.
تداخل دارویی
مصرف همزمان دیروژسترون و بروموکریپتین موجب ترشح بیش از حد و خود به خودی جریان شیر می گردد. داروهای القا کننده فعالیت آنزیم های کبدی مثل کاربامازپین، فنی توئین و ریفامپین موجب کاهش کارآیی دارو می شوند.
دوفاستون چگونه عمل می کند؟
قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون (هورمون زنانه پروژسترون مصنوعی) است، یعنی ساختار شیمیایی آن بسیار به پروژسترون طبیعی شباهت دارد و به همین دلیل، عملکردش مشابه پروژسترون است . پروژسترون طبیعی طی مرحله  دوم سیکل قاعدگی یعنی دقیقا بعد از تخمک گذاری توسط تخمدان ها تولید می شود. این هورمون بر اندومتر (جدار رحم) تاثیر می گذارد و سبب ضخیم تر شدن  دیواره داخلی رحم می گردد در نتیجه رحم را آماده لانه گزینی سلول تخم کرده و به ادامه  یافتن بارداری کمک می کندبنابراین با آماده سازی رحم برای بارداری و حفاظت از بارداری در درمان ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز موثر است.
در صورتی که کمبود یا عدم وجود پروژسترون طبیعی، سبب بی نظمی قاعدگی،قطع پریود در فردی که قبلا پریود منظمی داشته و یا خونریزی های نامنظم رحمی می گردد.در این موارد دیدروژسترون موجود در قرص دوفاستون سیکل قاعدگی را منظم می کند.
تفاوت های دیدروژسترون (دوفاستون) و پروژسترون
دیدروژسترون شبیه پروژسترون طبیعی است. اما، بر خلاف پروژسترون طبیعی، به آسانی جذب می شود در حالی که پروژسترون طبیعی به راحتی در دستگاه گوارش جذب نمی شود و تا اغلب به صورت تزریقی تجویز می گردد.
کمبود پروژسترون طبیعی در بدن باعث ایجاد اختلالات قاعدگی شده و درنتیجه به دلیل اثر استروژن احتمال سرطان رحم افزایش می یابد اما دوفاستون می تواند با این اثر استروژن در بدن مقابله کند و خطر سرطان اندومتر را کاهش دهد.
درضمن بر خلاف دیگر پروژسترون های مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مثبت استروژن مانند جلوگیری از پوکی استخوان و تنظیم کلسترول، تداخلی ندارد.
همچنین از نظر شیمیایی نیز با تستوسترون در ارتباط نیست و بنابراین تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن ایجاد نمی کند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.