وضعیت بارداری دوم

تاریخ ارسال:ج, 12/18/1396 - 16:27
وضعیت بارداری دوم

پس از اولین بارداری تغییراتی در بدن مادر به وجود می آید که ممکن است باعث ایجاد تفاوت هایی میان بارداری و زایمان قبلی و دوران بارداری جدید شود. هر حاملگی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد و نمی توان به شکلی دقیق، چگونگی اتفاقی را پیش بینی کرد. در این مطلب با تفاوت  هایی میان بارداری و زایمان دوم نسبت به بارداری و زایمان اول آشنا خواهید شد.

مشکلات بارداری دوم

مشکل و سختی هایی که در بارداری قبلی داشته اید را در بارداری بعدی نیز تجربه خواهید کرد. برخی از این مشکلات ممکن است در بارداری دوم کمتر شود، ولی احتمال دارد برخی از  آنها نیز بیشتر شودکمردرد با هر بار حاملگی بیشتر رخ می دهد، به خصوص اگر پس از زمان زایمان اول خود به اندازۀ کافی ورزش نکرده اید و تمرینی برای تقویت ماهیچه های شکم خود انجام نداده باشید. تقویت ماهیچه های شکم می تواند باعث جلوگیری یا کاهش کمردرد در ماه های آخر بارداری شود. اگر قصد دارید مجدداً باردار شوید، بهتر است برای ورزش و نرمش کردن زمان بگذارید و ماهیچه های میان تنۀ خود را تقویت کنید.

اگر فرزند خردسالی دارید، احتمالاً بیشتر نیاز به دویدن، بلند کردن وسایل و خم شدن برای انجام کارهای خانه دارید که می تواند به کمرتان فشار بیاورد. توجه داشته باشید که هنگام بلند کردن هر چیزی، ابتدا زانوهای خود را خم کنید و سپس نسبت به بلند کردن آن اقدام کنید. با این کار، حداقل فشار به کمر شما وارد می شودواریس نیز معمولاً با هر بارداری وضعیت بدتری پیدا می کند. اگر در بارداری قبلی خود با مشکل واریس مواجه بوده اید، این  بار از جوراب های مخصوص واریس در اوایل بارداری استفاده کنید و در صورت امکان پاها و ران های خود را هنگام نشستن بالاتر از بدنتان قرار دهید.

عوارض بارداری دوم

اگر بدن شما سالم است و در حاملگی قبلی خود هیچ عارضه ای نداشته اید، به احتمال زیاد این بار نیز با عوارض چندانی مواجه نخواهید شد. اگرچه با افزایش تعداد زایمان ها، احتمال بروز برخی عوارض خاص مانند جدا شدن زودرس جفت و خونریزی بعد از زایمان بیشتر می شود؛ این نگرانی مخصوص زنانی است که زایمان های متعدد داشته انداگر در بارداری قبلی با عارضه ای مانند پره اکلامپسی مواجه نبوده اید، احتمال ابتلا به آن در طول بارداری بعدی کم خواهد بود، اما از طرفی در صورت وجود عارضه ای مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی، جدا شدن زودرس جفت یا خونریزی بعد از زایمان در بارداری قبلی، احتمال تکرار آن در این بارداری بالا خواهد بود. همچنین در صورت ابتلا به بیماری مزمنی مانند فشار خون یا دیابت از زمان آخرین بارداری، احتمال بروز برخی از این عوارض در شما بیشتر است. باخبر کردن پزشک از وجود عارضه ای در بارداری قبلی، می تواند در پیشگیری از آن یا کنترل بهتر و سریع تر آن در بارداری بعدی مؤثر باشد. بنابراین باید پزشکتان را در جریان کامل سوابق پزشکی خود از جمله مشکلات بارداری های قبلی و مشکلاتی که بعد از بارداری قبلی تا الان برای شما پیش آمده است، قرار دهید تا او بتواند در حفظ سلامت بارداری شما کمک بیشتری کند.

جلسات معاینه و آزمایش ها

اگر در بارداری قبلی خود هیچ عارضه ای نداشته اید و در طول این مدت به هیچ بیماری و عارضۀ دیگری مبتلا نشده اید، به احتمال زیاد جلسات معاینه و آزمایش های دورۀ بارداری فعلی تان تفاوت چندانی با دورۀ قبلی نخواهد داشتدر بارداری جدید نیز نیاز به انجام آزمایش های غربالگری یا تشخیصی وجود خواهد داشت. بسیاری از آزمایش های خونی که در اولین بارداری انجام داده اید نیز نیاز به تکرار دارد. اگر تمایل دارید که زایمان طبیعی بعد از سزارین داشته باشید، به پزشکی احتیاج دارید که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد.

شیردهی و بارداری مجدد

در صورت تمایل می توانید در دوران بارداری، شیردهی کودک قبلی خود را ادامه دهید. اگر احتمال زایمان زودرس در شما بالا باشد، ممکن است پزشک توصیه به توقف شیردهی در دوران بارداری کند. همچنین اگر پستان های شما بسیار حساس شده باشند یا توان شیردهی به دو فرزند را پس از زایمان ندارید، می توانید شیردهی را قطع کنیددر نهایت شاید کودک شما در این مورد تصمیم گیری کند، زیرا در دوران بارداری ذخیرۀ شیر مادر کاهش یافته است و طعم آن نیز تغییر می کند. نتایج یک مطالعه نشان می دهند بیش از دو سوم کودکان شیرخوار در صورت بارداری مجدد مادر، از ادامۀ تغذیه با شیر مادر خودداری می کنند.

​​​​​​​زایمان در بارداری دوم

در بارداری دوم، معمولاً مادر زایمان کوتاه تری خواهد داشت؛ به این معنی که زمان شروع درد زایمان تا زمان تولد نوزاد، نسبت به زایمان قبلی کوتاه تر خواهد بود. درحالی که زنان در اولین بارداری معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت را برای زایمان سپری می کنند، این فرایند برای زنانی که قبلاً آن را تجربه کرده اند، سریع تر و حدود نصف این زمان خواهد بودهمچنین مرحلۀ فشار آوردن در این زنان ساده تر است. این مرحله در اولین زایمان، بدون بی حسی اپیدورال معمولاً یک ساعت طول می کشد و درصورتی که قبلاً زایمان طبیعی داشته اید، مدت این مرحله به حدود ۲۰ دقیقه کاهش پیدا می کند. همچنین احتمال نیاز به بخیه در این زنان کمتر از زنانی است که اولین تجربۀ زایمان خود را سپری می کنند.

شما احتمالاً درد بعد از زایمان شدیدتری نسبت به دفعۀ قبلی خواهید داشت. این درد به دلیل انقباضات رحم و بازگشت آن به اندازه و محل اولیۀ پس از زایمان است. دردهای پس از زایمان معمولاً برای مادرانی که اولین تجربۀ زایمان خود را داشته اند بسیار خفیف و کوتاه مدت خواهد بود یا اصلاً احساس نمی شود اما پس از زایمان اول، این دردها ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد و معمولاً پس از هر زایمان شدیدتر نیز می شود. علت این امر آن است که مادران در اولین تجربۀ بارداری خود، ماهیچه های رحمی قوی تری دارند و به همین دلیل، رحم پس از انقباض شکل خود را حفظ می کند و دیگر به صورت متناوب دچار انقباض نمی شودبازگشت تناسب بدن به حالت طبیعی نیز در این زایمان نیاز به زمان بیشتری دارد. برخلاف بارداری اول، این بار بدن شما صرفاً با از دست دادن وزن بعد از زایمان به حالت قبلی برنمی گردد و شما نیاز دارید برای بازسازی ماهیچه های خود ورزش کنید.

 

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.