دلایل تجویز و تأثیرات استراحت مطلق

تاریخ ارسال:پ, 12/17/1396 - 02:42
دلایل تجویز و تأثیرات استراحت مطلق

پزشک در طول بارداری و در شرایطی خاص برای مادر باردار استراحت مطلق تجویز می کند. استراحت مطلق می تواند از ماندن در خانه و انجام کارهای سبک تا خوابیدن روی تخت و نداشتن کوچک ترین حرکتی باشد. نحوۀ استراحت مطلق را پزشک با توجه به شرایط شما تجویز خواهد کرد، پس حتماً در مورد کارهایی که می توانید در دورۀ استراحت مطلق انجام دهید با پزشک صحبت کنید. در این مطلب با انواع استراحت مطلق، دلایل تجویز، تأثیر آن در سلامت و راه های کنار آمدن با آن آشنا خواهید شد.

انواع استراحت مطلق

وقتی برای شما استراحت مطلق تجویز می شود، باید بدانید که هیچ تعریف مشخص و واحدی از استراحت مطلق وجود ندارد، در نتیجه باید منظور پزشکتان از استراحت مطلق را به شکلی دقیق از خودش بپرسید. استراحت مطلق کامل معمولاً به معنای سپری کردن ۲۴ ساعت شبانه روز در تخت است. در استراحت مطلق کامل، ممکن است پزشک اجازه دهد که به دستشویی بروید یا از شما بخواهد از لگن استفاده کنید. بهتر است به پهلوی چپ روی تخت دراز بکشید و بخوابید. این کار باعث می شود فشار رحم از روی عروق خونی و اعصاب اصلی شما برداشته شود، همچنین فشار ناشی از رحم روی دهانۀ رحم را کم می  کند. برخی از پزشکان، استراحت با محدودیت کمتر را توصیه می کنند. در این حالت، شما باید در خانه بمانید و سعی کنید که بیشتر وقت را در تخت یا روی مبل سپری کنید، اما می توانید نهار درست کنید یا دوش بگیرید. در هر صورت، این موضوع که چطور باید استراحت مطلق خود را بگذرانید، توسط پزشک و با توجه به شرایط جسمی و سلامت شما مشخص خواهد شد.

دلایل تجویز استراحت مطلق

استراحت مطلق ممکن است به دلیل های مختلفی توصیه شود. پزشکان معمولاً در مواردی که بارداری دوقلو، احتمال زایمان پیش از موعد داشته باشید یا دلیلی برای نارسایی دهانۀ رحم برای شما وجود داشته باشد، استراحت مطلق را تجویز می کنند. پزشک ممکن است در صورت شک به محدودیت رشد جنین در رحم یا در صورت وجود جفت سرراهی نیز استراحت مطلق را توصیه می کند. اگر مبتلا به فشار خون بالای بارداری یا پره اکلامپسی باشید، بهتر است در وضعیت استراحت مطلق قرار بگیرید، این کار می تواند به کنترل فشار خون شما کمک کند.

تأثیرات استراحت مطلق در سلامت

به طورکلی شواهد علمی کمی در مورد مؤثر بودن استراحت مطلق در بهبود شرایط خاص زنان باردار وجود دارد. شواهدی مبنی بر کمک استراحت مطلق در موارد وجود جفت سرراهی، پره اکلامپسی، نارسایی دهانۀ رحم و محدودیت رشد جنین در رحم وجود ندارد. همچنین برخی مطالعات روی بارداری های دوقلوی بدون وجود اختلال نشان می دهد که استراحت مطلق در بیمارستان حتی می تواند منجر به افزایش خطر زایمان زودرس شود.
در مورد تأثیر مفید استراحت مطلق بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد، با این حال برخی از پزشکان برای کمک به کنترل وضعیت سلامتی شما و استراحت بیشتر، آن را تجویز می کنند. در بسیاری از موارد، استراحت مطلق کامل می تواند برای سلامتی شما مشکل ساز شود. نداشتن تحرک و فعالیت در طولانی مدت می تواند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد. پزشک در برخی شرایط، با هدف کاهش غلظت خون و پیشگیری از لخته شدن خون برای زمان استراحت مطلق داروی هپارین تجویز می کند. در مدت استراحت ممکن است از بی خوابی، تغییر سوخت وساز بدن، پوکی استخوان و تیر کشیدن دست و پا رنج ببرید. به علاوه، به دلیل استفاده نکردن معمول بدن از قلب و ریه ها، این اندام قدرت خود را از دست می دهد و باعث ضعف و خستگی شما می شود.
پس از اتمام دورۀ استراحت مطلق، بازگشت نیروی اولیه هفته ها زمان می برد که این موضوع می تواند در نگهداری از کودکتان مشکل ساز شود. به علاوه استراحت مطلق ممکن است عواقب مالی نیز داشته باشد. شاید مجبور شوید زودتر مرخصی تان را شروع کنید یا شخصی را برای نگهداری از کودکان دیگرتان استخدام کنید. اگر تحت استراحت مطلق کامل هستید، به دیگران برای انجام کارهای خود مثل درست کردن غذا یا دیگر موارد نیاز خواهید داشت. در نهایت، محدود شدن به تخت می تواند سرشار از استرس باشد و احساس گوشه گیری و بی حوصلگی می تواند باعث ایجاد برخی عوارض برای سلامت روانی شما شود.

منبع : مادرشو

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط

قابل توجه کاربران عزیز! با اعلام وزارت ارتباطات هزینه های دانلود در کلیه سایتهای ضیاءالصالحین نیم بهاء محسوب می شوند.